
پایان نامه بررسی مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 135
پایان نامه بررسی مشترکات اعتقادی و سیاسی بنی امیه و وهابیت
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 135 صفحه
چکیده
بنی أمیه شاخه ای از خاندان قریش است که در سال ۴۱ هـ.ق تا ۱۳۲ هـ.ق. بر سراسر جهان اسلام و از سال ۱۳۸ هـ.ق تا ۴۲۲ هـ.ق. بر اسپانیا حکومت کردند. آنان در زمان بعثت، نسبت به پیامبر موانع سختی اتخاذ کردند، آنان در فتح مکه به ظاهر اسلام را پذیرفتند اما در باطن خویش همچنان بر عقاید باطل خویش پافشاری میکردند. آنها در زمان خلافت معاویه با امپراتوری روم شرقی اقدام به برقراری روابط نمودند و از فرهنگ روم متأثر گشتند. در قرآن آیاتی وجود دارند که شأن نزول آنها بنی امیه میباشد. جریان وهابیت در قرن ۱۲ هـ. ق توسط محمد عبدالوهاب ظهور و بروز یافت، هر چند که بنیان آن توسط احمد بن تیمیة در قرن ۸ هـ. ق پایه گذاری شده بود. افکار و عقاید این فرقه دنباله رو افکار و عقاید بنی امیه میباشد. زمینه فکری وهابیت به اسرائیلیات باز میگردد. آنان به شیوه های مختلف اقدام به تبلیغ فرقه ی خویش مینماینداز جمله: سردادن شعارهای مذهبی، برخورداری از حمایت قدر های استکباری و…. . فرقه وهابیت سخن جدیدی را نیاورده بلکه تفکرات عصر بنی امیه را پر و بال داده است و تمام هم خود را برای خاموش کردن نور اسلام وارد عرصه کرده است. همان طور که پیامبر فرمود: بنی امیه هرگز مسلمان نشده و به ناچار تظاهر به این دین کردند و تاریخ بعدها نشان داد پس از فوت پیامبر خاندان بنی امیه کفر باطنی خود را عیان کردند. وهابیت برگرفته از تفکرات شخصیت هایی چون ابوسفیان، معاویه، حجاج بن ثقفی است که بغض و کینه نسبت به نام پیامبر دارند و از اینکه در مأذنه ها نام رسول خدا در کنار اسم خداوند میآید غضبناک میشوند. یکی از مفتی های شهر مکه در خاطرات خود مینویسد یک موذن صالح، خوش صدا در شهر ریاض با گفتن نام پیامبر بر او درود فرستاد و محمد عبد الوهاب، موسس فرقه وهابیت با شنیدن این اقدام او را گردن زد. امروز وهابیت در ستیز با اهل بیت بوده و علنی اعلام تخریب حرم های حضرت علی، امام حسین و حضرت عباسj را میکنند حال آنکه خالد بن ولید یکی از اصحاب پیامبر بارها قلب رسول خدا را به درد آورد اما وهابیت هیچ حساسیتی نسبت به حرم و بارگاه وی ندارد. در چند سال اخیر جریانی در حال شکل گیری است که وهابیت را به سمت فرقه سلفی سوق میدهد. فرقه سلفی اغلب در جهان به سه دسته تقسیم میشود: اول سلفی های سنتی و درباری که توسط حاکم عربستان منسوب میشوند و تحت عنوان هیئت عالی افتا، بله قربان گوی پادشاه عربستان هستند، دسته دوم سلفی های اصلاح طلب بوده که عقایدی میانه رو دارند و بیشتر به مباحث تبلیغی میپردازند و عقیده دارند مسلمانان جهان دچار شرک و کفر هستند که باید به فرقه سلفی بپیوندند. دسته سوم فرقه سلفی سیاسی و جهادی هستند که جز کشتار مسلمانان هدفی ندارند و تمام کشورهای اسلامی را سرزمین کفر میدانند و برای پیشبرد اهداف خود گروه هایی چون بن لادن و طالبان را تشکیل دادند.
واژگان کلیدی: بنی أمیه، وهابیت، وجوه اشتراک، سلفی گری، خلفا، ابن تیمیه.
فهرست مطالب
مقدمه 5
تعریف مسأله 6
پیشینه تحقیق 7
ضرورت تحقیق 8
هدف تحقیق 8
سؤالات تحقیق 8
الف) سؤالات اصلی 8
ب) سؤالات فرعی 9
فرضیه ها 9
الف) فرضیههای اصلی 9
ب) فرضیههای فرعی 9
روش انجام تحقیق 9
فصل اول: بنی امیه 10
بنی امیه در لغت 11
نسب بنی اُمیه 12
بنی اُمیه از جاهلیت تا بعثت پیامبر 13
بنىامیه و پیامبر 15
از بدر تا فتح مکه 17
بنى امیه پس از پیامبر 19
بنىامیه و امام على 21
خلفای بنی أمیه 23
۱- معاویه بن ابی سفیان(۴۱-۶۰ق) 24
۲٫یزید بن معاویه بن ابی سفیان (۶۰-۶۴ ق.) 24
۳٫معاویه بن یزید بن معاویه بن ابی سفیان (۶۴ ق.) 24
۴٫مروان بن الحکم بن العاص (۶۴-۶۵ ق.) 24
۵٫عبدالملک بن مروان بن الحکم (۷۳-۸۶ ق.) 25
۶٫ولید بن عبدالملک بن مروان (۸۶-۹۶ ق.) 25
۷٫سلیمان بن عبدالملک بن مروان (۹۶-۹۹ ق.) 25
۸٫عمر بن عبدالعزیز بن مروان (۹۹-۱۰۱ ق.) 25
۹٫یزید بن عبدالملک بن مروان (۱۰۱-۱۰۵ ق.) 25
۱۰٫هشام بن عبدالملک بن مروان (۱۰۵-۱۲۵ق.) 26
۱۱٫ولید بن یزید بن عبدالملک بن مروان(۱۲۵-۱۲۶ق.) 26
۱۲٫یزید بن ولید بن عبدالملک بن مروان (۱۲۶ ق.) 26
۱۳٫ابراهیم بن ولید بن عبدالملک بن مروان (۱۲۶ ق.) 26
۱۴٫مروان بن محمدبن مروان (۱۲۷-۱۳۲ق.) 26
عصر فرهنگی بنی امیه 27
روابط معاویه با امپراتوری روم شرقی 27
روابط خلفای اموی با روم شرقی (از زمان یزید تا عبدالملک) 29
روابط امویان با روم شرقی (از آغاز خلافت عبدالملک تا سقوط بنی امیه) 31
تأثیرات فرهنگی روم شرقی بر امویان 38
بنىامیه در شأن نزول آیات 39
فصل دوم: وهابیت 54
سلفی گری 55
مفهوم لغوی سلفی 55
مفهوم اصطلاحی سلفی 56
احمدبن حنبل رئیس خط سلفی گری 57
عوامل تاریخی پیدایش خط سلفی گری 58
سلفیه جدید (فرقه وهابیت) 58
بنیانگذاران فرقه وهابیت 59
الف) ابن تیمیه بنیانگذار فکرى وهّابیت 59
ب) محمّد بن عبد الوهّاب 61
زمینه فکری وهابیت (اسرائیلیات) 63
واژه اسرائیلیات 63
اسرائیلیات در کتابهای تفسیری و تاریخی 64
واردکنندگان اسرائیلیات در فرهنگ اسلامی 65
۱٫ کعب الاحبار 66
۲٫ تمیم داری 68
۳٫ عبدالله بن سلام 68
۴٫ وهب بن منبه صنعانی 69
عوامل مؤثر در تبلیغ وهابیت 71
۱- تفرقه و پراکندگی مردم 72
۲- ضعف فرهنگی، دینی و اقتصادی سر زمین نجد 74
الف- فقر و تبعیض 76
ب- ضعف ایمان نسل جدید 77
ج- نا آگاهی دین داران 77
۳- همکاری آل سعود 78
۴- سردادن شعار های مذهبی 79
۵- استفاده ابزاری از حرمیین شریفین 81
۶- استفاده از موسم حج 83
۷- حلال شمردن اموال مخالفین 84
۸- حمایت وپشتیبانی قدرت های استکباری 84
۹- تحمیل و اصرار عقیده 87
۱۰- انتشارات ضد شیعه 89
۱۱- در انحصار قرار دادن مراکز انتشاراتی و کتابخانهای 90
الف)کتابخانه ها 91
ب)مراکز انتشاراتی 93
۱۲٫ استفاده از ابزار رسانه ای (مطبوعات، رادیو، تلویزیون، خبر گزاری ها و سایت ها) 94
فصل سوم: وجوه اشتراکات بنیامیه و وهابیت 97
اشتراکات وهابیت با خلفای بنی أمیه 98
۱) اهانت به أحکام دین و أعمال و اقوال کفر آمیز 99
۲- تحریف دین 104
۳)کشتار مسلمانان 110
الف) زیاد بن ابیه 110
ب)بسر بن ارطاة 111
ج) حجاج بن یوسف ثقفی 112
۱-۴)بنی أمیه و ایجاد تفرقه میان مسلمانان 117
الف) تفرقه عقیدتی- مذهبی 117
ب) تفرقه سیاسی 118
ج) تفرقه قومی- نژادی 118
۲-۴) وهابیت و ایجاد تفرقه میان مسلمانان 119
الف)تبعیض در بُعد آموزش 119
ب) تبعیض از بُعد دینی و اعتقادی 120
ج) تبعیض فرهنگی 121
د) تبعیض درتصدی و اجرای قانون 122
ه) تبعیض اقتصادی 122
۵) بدعت گزاری 124
الف) اذان گفتن در نماز عید (فطر و قربان) 124
ب) ایراد خطبه عیدین پیش از نماز 124
ج)حلال نمودن ربا 125
د)تمام خواندن نماز در سفر 125
ه) حذف «بسم الله الرحمن الرحیم» در نماز 126
و) حذف تلبیه در مراسم حج 127
۶) ستیز با مسلمانان و دوستی با کافران 133
۷)سرسختی و لجاجت ورزی 136
۸-دشنام دادن امیرمؤمنان 140
نتیجه گیری 145
منابع و مآخذ 147
Abstract 156