رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی در چرخه زندگی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران

رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی در چرخه زندگی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 127
رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی در چرخه زندگی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 127 صفحه
چکیده:
هموارسازی سود، تلاش اعمال شده توسط مدیریت جهت کاهش تغییرات غیرعادی در سود در قالب اصول حسابداری تعریف می شود. در این پژوهش رابطه بین هموارسازی سود و عدم تقارن اطلاعاتی درچرخه زندگی واحدهای تجاری موردبررسی وسنجش قرارگرفته است. در راستای انجام تحقیق درخصوص موضوع مورد نظر و همچنین آزمون فرضیههای تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی ۱۳۸۷-۱۳۹۱ به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده است. تعداد نمونهها براساس محدودیت های تحقیق، دربازه زمانی ۵ساله ، ۸۷ شرکت میباشند. در تحقیق حاضر جهت انجام آزمون فرضیات اصلی تحقیق از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. ابزارگردآوری اطلاعات، اسناد کاوی و بانکهای اطلاعاتی می باشد. داده های مورد نیاز شامل هموار سازی و عدم تقارن اطلاعاتی از اطلاعات مالی مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده آنها و گزارشهای مالی و نشریههای رسمی سازمان بورس اوراق بهادار که بصورت هفتگی، ماهانه و سالانه صورتهای مالی شرکتهای پذیرفتهشده را به چاپ میرساند و نیز از بانکهای اطلاعاتی بورس بوده، که این اطلاعات از سـوابق موجـود در نـرم افزار ره آورد نوین و سایر نرم افزارها و در مواردی از آرشیوهای الکترونیکی و اینترنتی استخراج شده است. درراستای هدف تحقیق 3فرضیه تدوین گردیده وبرای تجزیه وتحلیل داده ها وآزمون فرضیه هاازمدل رگرسیون چندمتغیره وداده های ترکیبی استفاده شده است. مهمترین یافتههای تحقیق عبارت است از اینکه بین هموارسازی سود وعدم تقارن اطلاعاتی درهیچ یک ازمراحل چرخه عمرشرکت رابطه معناداری وجودندارد. که نتایج حاصل شده حاکی از ناآگاهی سرمایه گذاران نسبت به هموار سازی سود می باشد.
واژه های کلیدی: هموارسازی سود،اقلام تعهدی اختیاری٬چرخه عمرشرکت٬عدم تقارن اطلاعاتی
چکیده: 1
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه 3
۱-۲ بیان مسئله 4
۱-۳ اهمیت تحقیق 5
۱-۴ چارچوب نظری و مدل تحقیق 6
۱-۵ فرضیههای تحقیق 7
۱-۶ اهداف تحقیق 8
۱-۶-۱ اهداف علمی 8
۱-۶-۲ اهداف کاربردی 8
۱-۶-۲-۱ کاربران مستقیم 8
۱-۶-۲-۲ کاربران غیرمستقیم 8
۱-۷ حدود مطالعاتی 9
۱-۷-۱ قلمرو مکانی تحقیق 9
۱-۷-۲ قلمرو زمانی تحقیق 9
۱-۷-۳ قلمرو موضوعی تحقیق 9
۱-۸ تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
۲-۱ مقدمه 12
۲-۲ هموارسازی سود و مفاهیم آن 13
۲-۲-۱ هموار سازی سود 13
۲-۲-۲ علل هموار سازی سود توسط مدیران 13
۲-۲-۲-۱ اندازه شرکت 13
۲-۲-۲-۲ مالیات بر در آمد 14
۲-۲-۲-۳ قراردادهای بدهی 14
۲-۲-۲-۴ فاصله گرفتن فعالیتهای عملیاتی واقعی از فعالیتهای عملیاتی مورد انتظار 14
۲-۲-۲-۵ تغییر پذیری سود 14
۲-۲-۳ انگیزه های هموار سازی سود 15
۲-۲-۴ ابعاد هموار سازی سود 18
۲-۳ شکل گیری مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی 19
۲-۴ ورود مفهوم عدم تقارن اطلاعات به بازار های سرمایه 21
۲-۵ عدم تقارن اطلاعاتی و بورس اوراق بهادار تهران 21
۲-۶ برابری در توزیع اطلاعات 22
۲-۷ عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار 23
۲-۷-۱ شکل ضعیف 24
۲-۷-۲ شکل نیمه قوی 25
۲-۷-۳ شکل قوی 25
۲-۸ عدم تقارن اطلاعاتی و دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام 26
۲-۹ عدم تقارن اطلاعات و فرضیه پیام دهی 28
۲-۱۰ پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه 28
۲-۱۱ تئوری چرخه عمر شرکت 31
۲-۱۲ نحوه طبقه بندی شرکتها به مراحل چرخه عمر 36
۲-۱۳ پیشینه تحقیق 38
۲-۱۳-۱ پژوهشهای داخلی 38
۲-۱۳-۲ پژوهشهای خارجی 45
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه 50
۳-۲ روش تحقیق 51
۳-۳ جامعه مطالعاتی و نمونه آماری 51
۳-۴ مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرها 53
۳-۴-۱ مدل تحلیلی تحقیق 53
۳-۴-۲ مدل پژوهش 53
۳-۵ فرضیههای تحقیق 59
۳-۶ قلمرو تحقیق 59
۳-۶-۱ قلمرو مکانی تحقیق 60
۳-۶-۲ قلمرو زمانی تحقیق 60
۳-۶-۳ قلمرو موضوعی تحقیق 60
۳-۷ روش های جمع آوری داده ها 60
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 61
۳-۸-۱ روش برآورد الگوهای رگرسیون خطی 61
۳-۸-۲ منطق آزمون فرضیه 61
۳-۸-۳ معیار آزمون 62
۳-۸-۴ ضریب تعیین 62
۳-۸-۵ انواع دادهها 62
۳-۸-۶ آزمون تشخیص دوربین- واتسون 63
۳-۸-۷ آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف Ks 64
۳-۸-۸ آزمون نابرابری واریانس های جملات اختلال 64
۳-۸-۹ تحلیل رگرسیون 64
۳-۸-۱۰ مدل های داده های تابلویی 66
۳-۸-۱۱ آزمون لیمر (معنی دار بودن اثرات فردی) 67
۳-۷-۱۲ آزمون هاسمن 69
۳-۷-۱۳ آزمون مانایی 69
۳-۷-۱۴ معرفی نرم افزار Eviews 70
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه 72
۴-۲ توصیف یافته ها 73
۴-۳ تحلیل یافته ها 76
۴-۳-۱ تحلیل پیش فرض ها 76
۴-۴ آزمون فرضیات پژوهش 84
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه 93
۵-۲ ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیهها 93
۵-۲-۱ بررسی فرضیه اصلی اول 94
۵-۲-۲ بررسی فرضیه اصلی دوم 94
۵-۲-۳ بررسی فرضیه اصلی سوم 94
۵-۳ پیشنهادها 95
۵-۳-۱ پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش 95
۵-۳-۲ پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 96
۵-۴ محدودیتهای انجام پژوهش 96
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 99
منابع لاتین: 102
پیوست ها
پیوست الف: پرسشنامه 106
چکیده لاتین 112