اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم

اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 97
پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 97 صفحه
چکیده:
تحقیقات قبلی جریان وجوه نقد آزاد را به عنوان یکی از منابع مشکلات نمایندگی بین مدیران و سهامداران تعریف میکند. مدیران واحدهای اقتصادی دارای جریان وجوه نقد آزاد بالا و فرصت رشد پایین اغلب تمایل دارند تا در پروژههای اضافی و یا حتی در پروژههای دارای خالص ارزش فعلی منفی (NPV منفی) سرمایهگذاری کنند و برای پوشش دادن اثرات سرمایهگذاریهایی که ثروت را بیشینه نمیکنند از اقلام تعهدی اختیاری افزایشدهنده سود استفاده میکنند.
بنابراین، هدف این تحقیق ارزیابی ارتباط ارزش عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم و اثر مشکلات نمایندگی ناشی از جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم میباشد. برخلاف آنچه پیشبینی شده بود و برخلاف فرضیه های مطرح شده در این تحقیق، جریان وجوه نقد آزاد به عنوان یک مشکل ناشی از تضاد منافع بین سهامداران و مدیران نتوانست بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم (در تبیین رابطه با قیمت سهام) موثر واقع شود و این ارتباط ارزشی را تعدیل نماید.
فهرست مطالب
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه 4
۲-۱ بیان مسأله 4
۳-۱ پرسش های اصلی تحقیق 6
۴-۱ اهداف تحقیق 6
۵-۱ فرضیه های تحقیق 7
۶-۱ قلمرو تحقیق 7
۷-۱ تعریف واژه ها 8
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
۱-۲ مقدمه 12
۲-۲ اهداف عمده حسابداری 13
۳-۲ گزارشهای حسابداری 14
۱-۳-۲ گزارشهای درون سازمانی 14
۲-۳-۲ گزارشهای برونسازمانی 14
۴-۲ استفاده کنندگان گزارشهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 14
۱-۴-۲ سرمایه گذاران 15
۲-۴-۲ نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران (بخش عمومی و بخش خصوصی) 16
۳-۴-۲ سرمایهگذاران بالقوه و نیازهای اطلاعاتی آنها 17
۴-۴-۲ اعطاءکنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 17
۵-۴-۲ نیازهای اطلاعاتی فروشندگان کالاها و خدمات 18
۶-۴-۲ مشتریان 18
۷-۴-۲ نیازهای اطلاعاتی مدیریت 18
۸-۴-۲ کارکنان 19
۹-۴-۲ دولت و نیازهای آن 19
۱۰-۴-۲ جامعه 19
۵-۲ اهداف گزاشگری مالی 20
۱-۵-۲ فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت مالی و بنیه اقتصادی 20
۲-۵-۲ فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری 21
۳-۵-۲ فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی تأمین و مصرف وجوه نقد 22
۴-۵-۲ فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی ایفای مسئولیت مباشرت مدیریت و انجام تکالیف قانونی 23
۵-۵-۲ فراهم آوردن اطلاعات مکمل برای درک بهتر اطلاعات مالی ارائه شده و پیشبینی وضعیت آتی 24
۶-۲ مقایسۀ سهامداران (سرمایه گذاران) با گروههای ذینفع 24
۷-۲ تئوری نمایندگی 26
۸-۲- حاکمیت شرکتی راه حلی برای مشکلات ناشی از روابط نمایندگی 30
۱-۸-۲ طیف تعاریف حاکمیت شرکتی 31
۲-۸-۲ تعاریف حاکمیت شرکتی 32
۳-۸-۲ اهداف حاکمیت شرکتی 32
۴-۸-۲ طبقه بندی سیستمهای حاکمیت شرکتی 32
۵-۸-۲ مکانیزم های حاکمیت شرکتی 34
۶-۸-۲ ویژگی های آئیننامه نظام حاکمیت شرکتی (راهبری شرکتی) در ایران 35
۷-۸-۲ ارکان نظام راهبری شرکتی 36
۹-۲ جریان وجوه نقد آزاد و مشکلات نمایندگی ناشی از آن 37
۱-۹-۲تعریف جریان وجوه نقد آزاد 37
۲-۹-۲ محاسبه جریان وجوه نقد آزاد 38
۳-۹-۲ مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد 38
۴-۹-۲ مکانیزمهای مؤثر بر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد 40
۱۰-۲ عایدی (سود) هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم 40
۱۱-۲ بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم 41
۱۲-۲ پیشینه تحقیق 42
۱-۱۲-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 42
۲-۱۲-۲ تحقیقات انجام شده در داخل کشور 45
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
۱-۳ مقدمه 48
۲-۳ جامعه آماری و نمونه آماری 48
۱-۲-۳ جامعه آماری 48
۲-۲-۳ نمونه آماری تحقیق و روش نمونهگیری 48
۳-۳ ابزار گردآوری دادهها 49
۴-۳ ابزار تجزیه و تحلیل 50
۵-۳ متغیر های مستقل و وابسته 50
۶-۳ روش آزمون فرضیه های تحقیق 50
۱-۶-۳ روش آزمون فرضیه های اصلی 50
۲-۶-۳ روش آزمون فرضیه های فرعی 51
۳-۶-۳ روش محاسبه جریان وجوه نقد آزاد 52
۴-۶-۳ روش محاسبه فرصت رشد 52
۷-۳ مثال عددی برای محاسبه جریان وجوه نقد آزاد و فرصت رشد 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۱-۴ مقدمه 56
۲-۴ آزمون فرضیه ها 57
۱-۲-۴ شاخص های توصیفی متغیرهای فرضیه های اصلی 57
۲-۲-۴ آزمون فرضیه اصلی اول 61
۳-۲-۴ آزمون فرضیه اصلی دوم 65
۴-۲-۴ جمع بندی دو مدل فرضیه های اصلی 70
۵-۲-۴- شاخص های توصیفی متغیرهای فرضیه های فرعی 71
۶-۲-۴ آزمون فرضیه فرعی اول 77
۷-۲-۴ آزمون فرضیه فرعی دوم 80
۸-۲-۴ جمع بندی دو مدل فرضیه های فرعی 80
۹-۲-۴- خلاصه نتایج حاصل آزمون فرضیه های اصلی و فرعی 80
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۱-۵ مقدمه 83
۲-۵ نتایج تحقیق 83
۱-۲-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول 83
۲-۲-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم 84
۳-۲-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول 84
۴-۲-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم 84
۳-۵ خلاصه و نتیجه گیری کلی 84
۴-۵ پیشنهادهای تحقیق 85
۱-۴-۵ پیشنهادهای حاصل از نتایج تحقیق 85
۲-۴-۵ پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 86
۵-۵ محدودیتهای تحقیق 87
پیوست ها
لیست شرکتهای عضو نمونه آماری 89
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 91
منابع لاتین: 92
چکیده انگلیسی: 97