
پایان نامه مطالعه تاثیر سیستم های مقیدکننده طولی بر عملکرد لرزه ای پل های متداول کشور
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 171
پایان نامه مطالعه تاثیر سیستم های مقیدکننده طولی بر عملکرد لرزه ای پل های متداول کشور
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 171 صفحه
چکیده
پل های تیر و دال بتنی با تکیه گاه های نِئوپرن از متداول ترین پل های بزرگراهی کشور میباشند. در این پل ها با توجه به لزوم تامین حرکت آزاد عرشه، ناشی از تغییرات دما و عدم استفاده از کلید برشی در راستای طول پل، افتادن عرشه از روی پایه ها و یا ضربه زدن عرشه به کوله، در هنگام ارتعاش طولی عرشه، از موارد مهم خرابی پل ها در زلزله های گذشته می باشد. یکی از روش های موثر جلوگیری از افتادن عرشه و یا ضربه زدن به کوله، استفاده از مقیدکننده حرکت در راستای طول پل می باشد. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی اثر استفاده از مقید کننده های طولی بر عملکرد لرزه ای پل های متداول تیر و دال بتنی می-باشد. بدین منظور یک پل سه دهانه با دهانه های برابر و یک پل سه دهانه با دهانه های نامساوی مجهز به مقیدکننده های طولی در پایه و در کوله ها مدل سازی شده و عملکرد لرزه ای پل ها با استفاده از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی، بررسی شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد استفاده از مقیدکننده های طولی، موجب کاهش قابل ملاحظه جابه جایی نسبی عرشه و هم چنین کاهش شدت اصابت عرشه به کوله می شود. علاوه براین، عملکرد لرزه ای پایه های پل نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.
واژه های کلیدی: پل، زلزله، شریان حیاتی، میراگر، مقیدکننده، تحلیل غیرخطی
فهرست مطالب
چکیده ج
فهرست مطالب ه
فهرست تصاویر و
فهرست اشکال ز
فصل اول: کلیات و موضوع تحقیق 1
۱-۱- مقدمه 2
۱-۲- انواع مقیدکننده های طولی 3
۱-۳- تاریخچه طراحی لرزه ای پل ها و لزوم بررسی آسیب پذیری لرزه ای پل های موجود 5
۱-۴- معرفی فصل های گزارش 6
فصل دوم: آسیب پذیری لرزه ای پل های بتنی وتاریخچه عملکرد پل ها و کابل های مهاری 8
۲-۱-مقدمه 9
۲-۲- آسیب پذیری لرزه ای پل های بتنی 9
۲-۲-۱- سقوط عرشه از تکیه گاه ها 9
۲-۲-۲- ضعف های لرزه ای ستون ها 11
۲-۲-۳- ضعف های لرزه ای تیر سرستون و گره های اتصال تیر به ستون 14
۲-۲-۴- ضعف های لرزه ای دیوارپایه ها 15
۲-۲-۵- شالوده 15
۲-۲-۶- کوله ها 16
۲-۲-۷- آسیب پذیری ناشی از اثر روانگرایی خاک 17
۲-۳- تاریخچه عملکرد پل ها و کابل های مهاری در زلزله های گذشته 21
۲-۴- انواع مقید کننده های طولی 24
۲-۴-۱- مهارهای کابلی و میلیه ای 24
۲-۴-۲- آلیاژهای تغییرشکل ماندگار (SMA) 25
۲-۴-۳- مقیدکننده های طولی FRP 26
۲-۵- شیوه های طراحی مقیدکننده های طولی 27
۲-۵-۱- روش استاتیکی معادل Caltrans 1990 27
۲-۵-۲- روش طراحی AASHTO 27
۲-۵-۳- روش آیین نامه ژاپن 27
۲-۵-۴- روش پیشنهادی TROCHALAKIS و همکاران (۱۹۹۷) 28
۲-۵-۵- روش پیشنهادی DESROCHES و FENVES )2000( 28
۲-۶- تاریخچه پژوهش ها 31
۲-۷- بررسی اثر طول نشیمنگاه در طراحی لرزه ای پل ها 33
۲-۷-۱- عوامل موثر بر طول نشیمنگاه پل ها 33
۲-۷-۲- بررسی موضوع طول نشیمن در آیین نامه های معتبر دنیا 33
فصل سوم: تشریح مدل سازی 35
۳-۱- مقدمه 36
۳-۲- پل های مورد مطالعه 36
۳-۳- مدل اجزای محدود 37
۳-۴- بارگذاری لرزه ای 39
۳-۵- روش تحلیل 42
۳-۵-۱- تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی 43
۳-۶- انواع سیستم های مقیدکننده 46
۳-۶-۱- کابل فولادی 46
۳-۶-۲- مقیدکننده های قفل شونده 48
۳-۶-۳- میراگرهای ویسکوز 52
فصل چهارم: بررسی نتایج 55
۴-۱- مطالعات موردی و ارائه نتایج 56
۴-۱-۱- کابل فولادی 56
۴-۱-۲- کابل فولادی غیرخطی 64
۴-۱-۳- میله فولادی کمانش ناپذیر 72
۴-۱-۴- میراگر ویسکوز 78
۴-۲- مقایسه سیستم های مقیدکننده طولی 89
فصل پنجم: جمع بندی و پیشنهادات 94
مراجع 98
پیوست الف 100
پیوست ب 104
چکیده انگلیسی 157