
پایان نامه بررسی سفالینه های گورستان لما با تاکید بر نقوش
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 149
(بررسی سفالینه های گورستان لما با تاکید بر نقوش)
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 149 صفحه
چکیده
نوع بشر با تطبیق دادن خود با محیط طبیعی توانست به ادامه بقای بپردازد و در این بین ضمن تاثیر گذاردن و مهار نیروهای طبیعت ،خود نیز متاثر از طبیعت گردد.ازآنجا که بشر تنها هر آنچه عینی بود و با چشمان خود مشاهده می کرد برایش قابل پذیرش بود ،طبیعت با عناصر گوناگونش برای او تقسیم بندی از چهار عنصر داشت که هرکدام به شیوه علت و معلولی بر یکدیگر و در زندگیش تاثیر گذار بود.
بهره گیری از نقاشی به عنوان یک نمود بصری ،عاملی بود برای بیان روایت زندگی و درک بشر از هرآنچه دیده است.سفالهای منقوش نمونه های تصویری خوبی برای باورها،بیم و امیدها و شکست های بشر در طول تاریخ می باشد.در پژوهش پیش روی به شیوه توصیفی-تحلیلی،سعی بر آن است تا ضمن دسته بندی نقوش سفالینه های لما،به بررسی نقوش و ریشه یابی آنها در باورها و تاثیرات طبیعت بر این نقوش پرداخته شود.
کلید واژگان: (گورستان لما،سفال،نقوش)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق..۱
مقدمه.۲
۱-۱-بیان مسئله۴
۲-۱- سئوالات تحقیق.۴
۳-۱-فرضیه ها..۵
۴-۱- روش گردآوری اطلاعات و ابزارهای مربوطه.۵
۵-۱-شیوه گردآوری اطلاعات۵
۶-۱-ضرورت انجام تحقیق.۵
۷-۱- ابزارهای تحقیق.۶
۸-۱-پیشینه تحقیق۶
۹-۱- جامعه آماری..۶
فصل دوم:گورستان لما.۷
۱-۲- موقعیت جغرافیایی۸
۲-۲- جغرافیای طبیعی.۱۰
۳-۲- موقعیت تاریخی.۱۲
۱-۳-۲- سلسله های پادشاهی دوره ایلام میانه۱۲
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۴-۲-مشخصات گورهای گورستان لما.۱۳
۵-۲-تدفین.۱۵
۶-۲-اشیاء تدفینی۱۷
۷-۲-یافته ها..۱۸
فصل سوم :سفال های گورستان لما..۲۳
۱-۳- مشخصات کلی سفالهای لما۲۴
۲-۳- دسته بندی ظروف.۲۴
۱-۲-۳-طبقه بندی سفالینه های غیر منقوش.۲۴
۱-۱-۲-۳- سبوی ها۲۵
۲-۱-۲-۳-ساغرها. ۳۱
۳-۱-۱-۲-۳-خمره ها۳۳
۴-۱-۱-۱-۲-۳- سرمه دان ها۳۵
۵-۱-۱-۱-۱-۲-۳-ریتون۳۶
۲-۲-۳- طبقه بندی سفالینه های منقوش۴۴
۱-۲-۲-۳- سبوی و ساغر با نقش هندسی۴۴
۲-۲-۲-۳- سبوی و ساغر با نقش خط..۵۶
۳-۳-الحاقات ظروف۵۸
۴-۳- جمع بندی نقوش..۶۰
۱-۴-۳- خط ساده۶۰
۲-۴-۳- خطوط موازی۶۰
۳-۴-۳- خطوط متقاطع.۶۱
۴-۴-۳- مثلث.۶۱
۴-۴-۳- دایره..۶۱
۵-۴-۳- مربع و لوزی.۶۱
فصل چهارم: تاثیر باورهای دینی ایلامیان بر نقوش سفالهای لما.۶۳
۱-۴- باورهای ایلامیان.۶۴
۲-۴- ایزدان آب در ایلام۶۸
۳-۴- نقوش و نمادهای آب در تمدن ایلام۷۳
۱-۳-۴- نقوش ساده..۷۳
۲-۳-۴- نقوش آیینی۷۳
۱-۲-۳-۴- چهار پاره۷۴
۲-۲-۳-۴- چهار خانه۷۶
۳-۲-۳-۴- سه گوش های به هم پیوسته..۷۶
۴-۲-۳-۴-مار.۷۸
۵-۲-۳-۴- بز یا گاو۸۰
۴-۴- نقوش پر تکرار نمادین واسطورهای آب و باران لما.۸۲
۵-۴- نمادشناسی وتحلیل نقوش سفالینه های لما۸۳
فصل پنجم: تاثیر طبیعت بر نقوش لما.۸۸
۱-۵- تاثیر پذیری از طبیعت.۸۹
۲-۵-عناصر طبیعت در منطقه لما..۹۲
۱-۲-۵- پوشش گیاهی.۹۳
۲-۲-۵- کوه..۹۳
۳-۲-۵- رودخانه۹۳
۴-۲-۵- زمین زراعی.۹۴
۵-۲-۵- موجود زنده.۹۵
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۳-۵-بررسی و تحلیل نقوش لما بر اساس طبیعت..۹۶
۴-۵- جمع بندی کلی نقوش نمادین طبیعت لما.۹۸
فصل ششم-نتیجه گیری۹۹
فهرست منابع و مآخذ..۱۰۲
۱٫ مقالات فارسی۱۰۲
۲٫ کتب فارسی ۱۰۳
۴٫سایت ها..۱۰۵
پیوستها .106
پیوست۱٫فیش های کد گذاری شده سفالهای خط دار لما ۱۰۶
پیوست ۲٫فیش های کد گذاری شده خمره های گورستان لما۱۱۰
پیوست۳٫فیش های کد گذاری شده ظروف آشپزخانه ای۱۱۱
پیوست ۴٫فیش های کد گذاری شده کاسه های گورستان لما۱۱۲
چکیده به زبان انگلیسی۱۱۴
شناسنامه به زبان انگلیسی.۱۱۵