فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

پایان-نامه-خانه-کودک-با-رویکرد-بازی-و-خلاقیت
پایان نامه خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 174


خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 174 صفحه
چکیده
کودک در دنیای امروز جایگاه بسیار ویژه ای دارد تا جایی که می توان آینده ملتها و جایگاه جهانی آنان را براساس خصوصیات کودکانشان پیش بینی نمود. در کشورهای پیشرفته روشهای آموزشی را در جهت شکوفایی استعدادهای بالفطره کودکان تعیین می نمایند.کودکان جهت رشد نیاز به شناخت توانایی ها و نیازهای روحی و جسمی، و پتانسیل های درونیشان را دارند. بدین منظور به فضایی نیاز دارند که بتوانند آزادانه در آن بدوند، بازی کنند و خود با توجه به فطرت خویش به جستجو و تجربه بپردازند. اما در شهرهای کنونی کمتر فضای امن و مناسبی برای فعالیتهای کودکان یافت می شود. کودک امروز به دلیل عدم ایمنی و امنیت محیط شهری در اتاق کوچک خود در انبوهی از آپارتمان ها محبوس شده است، و دیگر از آن جنب و جوش و هیاهو جهت شناخت و کسب تجربه در محیط خارج از خانه خبری نیست. درحالی که او فضایی می خواهد که بتواند خلا حضور طبیعت را در زندگی اش پر کند، مکانی که زمینه مناسب برای پرورش و رشد استعدادهایش را ایجاد کند."مهد کودک ها" فضاهایی مختص کودکان می باشند، در گذشته صرفا جهت نگهداری کودکان بوده اند،اما این فضاها در دنیای امروزه دارای وظایفی جدید می باشند. مهدکودک ها برای سالیان متمادی است که ساختمان هایی بی رنگ، یکنواخت و صرفا عملکرد گرا بودند و باید این نکته را متذکر شد که صرفا استفاده از رنگهای شاد درخانه های تغییر کاربری یافته به مهد کودک نمی تواند فضایی مناسب برای کودکان باشد. بلکه در طراحی فضای معمارانه، آن فضا باید متناسب با سن، سلیقه و شرایط جسمی و روحی استفاده کنندگانش باشد. در این پژوهش تلاش بر این بوده است تا فضایی صرفا برای کودکان به نام "خانه کودک" و با تاکید بر بهره گیری از قابلیت های محیطی و آموزشی موثر بر ذهن و رفتار کودکان و رویکردی جهت ارتقاء و شکوفایی خلاقیت و حس بازی انگیزی در آنان با تدابیر معمارانه است. طراحی خانه کودک برای گروه سنی ۳ تا ۱۰ سال در نظر گرفته شده است و سعی بر تلفیق معماری و طبیعت در ایجاد فضاهای انعطاف پذیر و متنوع می باشد. فضاهای طراحی شده در خانه کودک بر اساس مطالعات و نیازهای کودکان و عوامل موثر بر رشد خلاقیت در کودکان می باشد. پس از تعیین نمودن اهداف این تحقیق و طراحی، روشهایی مورد استفاده قرار گرفته شامل مرور منابع و مطالعه منابع کتابخانه ای، مشاهده، مصاحبه و بررسی نمونه های موجود و مرتبط با موضوع و بهره گیری از یافته ها در طراحی معماری استفاده شد.
کلید واژگان: کودک، بازی، خلاقیت، معماری


فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ..۱
فصل اول: کلیات تحقیق ..۲
۱-۱مقدمه ..۲
۱-۲بیان مسئله .۳
۱-۳ اهمیت موضوع .۵
۱-۴ سوالات تحقیق ..۶
۱-۵ اهداف تحقیق و طراحی ..۶
۱-۶ ابزار و روش تحقیق ..۷
فصل دوم: مرور منابع و تحقیقات۸
۲-۱ کودک ۸
۲-۲ روانشناسی رشد و دیدگاههای مختلف در روانشناسی رشد ۱۰
۲-۲-۱ نظریه رشد و شناخت ۱۲
۲-۳ روانشناسی تربیتی ..۱۴
۲-۴ کودک و آموزش.۱۶
۲-۴-۱ سابقه و ضرورت آموزش کودکان در خارج از ایران .۱۶
۲-۴-۱-۱ مهدکودک مجازی در استرالیا ۱۷
۲-۴-۱-۲ مهدکودک‌ الکترونیکی از ژاپن تا آمریکا .۱۸
۲-۴-۲ سابقه و ضرورت آموزش کودکان در ایران ۱۸
۲-۴-۳ نگاهی به آموزش و پرورش کودکان در جهان امروز ۱۹
۲-۴-۴ انتخاب شیوه مناسب آموزشی ..۲۲
۲-۵ خلاقیت .۲۲
۲-۵-۱ مفهوم خلاقیت .۲۲
۲-۵-۲ عوامل موثر بر خلاقیت ۲۳
۲-۵-۳ اهمیت خلاقیت از منظر آموزشی ۲۳
۲-۵-۴ راهبردهایی در جهت پرورش خلاقیت کودکان ..۲۴
۲-۵-۴-۱محورهای آموزش خلاقیت در جریان تدریس..۲۴
۲-۶ کودک و بازی ۲۵
۲-۶-۱ بازی و شخصیت .۲۷
۲-۶-۲ بازی و رشد اجتماعی ۲۸
۲-۶-۳ نقش بازی در رشد و زندگی کودک ..۲۸
۲-۷ کودک و هنر ..۲۹
۲-۷-۱ تئاتر و هنرهای نمایشی ..۲۹
۲-۷-۲ موسیقی و کودک ..۳۰
۲-۷-۳ آواز ۳۱
۲-۷-۴ قصه و قصه گویی .۳۲
۲-۷-۵ شعر ۳۲
۲-۷-۶ نقاشی .۳۳
۲-۷-۶-۱ نقاشی و فرا فکنی .۳۳
۲-۸ کودک و معماری ..۳۴
۲-۹ محیط، بازی، خلاقیت .۳۴
۲-۱۰ روند رشد و بازی کودک .۳۵
۲-۱۱ ادراک کودک .۳۶
۲-۱۱-۱ حواس پنجگانه ..۳۷
۲-۱۱-۲ هوش .۳۸
۲-۱۱-۳ حافظه .۳۹
۲-۱۲ دریافت حسی و ادراکی کودک از فضا ۳۹
۲-۱۳ تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان .۴۰
۲-۱۳-۱رنگ ..۴۰
۲-۱۳-۲ نور .۴۲
۲-۱۳-۳ صوت ..۴۲
۲-۱۳-۴ تهویه .۴۳
۲-۱۴ فضای معماری کودکان .۴۳
۲-۱۵ خصوصیات فضاهای مورد نظر جهت طراحی ..۴۴
۲-۱۶ تعامل با محیط ۴۵
۲-۱۶-۱ استفاده از عوامل طبیعی زمین .۴۵
۲-۱۶-۲ فضای سبز ..۴۶
۲-۱۶-۳ آب ۴۷
۲-۱۷ طراحی فضای باز و زمین بازی ۴۸
۲-۱۷-۱ ساختارهای بازیها .۴۸
۲-۱۷-۱-۱ پر جنب و جوش. بازی های فیزیکی .۴۹
۲-۱۷-۱-۲ فکر کردن. بازی های خلاقانه ..۵۰
۲-۱۷-۱-۳ داشتن همراه. بازیهای اجتماعی ۵۰
۲-۱۷-۱-۴ بازی در سکوت و آرامش ..۵۱
۲-۱۷-۱-۵ تجربه کردن. یادگیری از طریق بازی های حسی ۵۱
۲-۱۷-۲ بازی با شن وگل ..۵۳
۲-۱۷-۳ اسباب بازیها ..۵۴
۲-۱۸ طراحی فضا برای کودکان .۵۶
فصل سوم: نمونه های معماری برای کودکان ..۵۷
۳-۱ نمونه های خارجی ..۵۷
۳-۱-۱مهد کودک بارباپاپا ..۵۷
۳-۱-۲ مهد کودک ترنتن۶۱
۳-۱-۳مهد کودک ۸ کلاسه۶۷
۳-۱-۴ مهد کودک سبرا ..۷۱
۳-۱-۵ مهد کودک کرلینگ ۷۴
۳-۲نمونه های داخلی ۷۷
۳-۲-۱مهد کودک راهیان رشد ۷۷
۳-۲-۲ مهد کودک قصه من ۸۱
۳-۳ نتیجه گیری .۸۷
فصل چهارم: مطالعات بستر طرح ..۸۹
۴-۱ شناخت منطقه مطالعاتی ..۸۹
۴-۱-۱ تاریخچه شهر تهران .۸۹
۴-۱-۲ جغرافیای مکانی .۹۰
۴-۱-۳ جغرافیای سیاسی ۹۱
۴-۱-۴ جغرافیای طبیعی .۹۲
۴-۱-۴-۱ موقعیت و وسعت .۹۲
۴-۱-۴-۲ ناهمواری ها ۹۲
۴-۱-۴-۳ آب و هوا .۹۳
۴-۱-۴-۴ منابع آب ..۹۶
۴-۱-۴-۵ زلزله خیزی ۹۶
۴-۱-۵ راهبردهای طراحی ۹۷
۴-۱-۵-۱ فرم مناسب بنا در ارتباط با اقلیم ۹۷
۴-۱-۵-۲ مصالح ساختمانی در رابطه با اقلیم ۹۷
۴-۲ بررسی سایت ..۹۸
۴-۲-۱ تاریخچه اراضی عباس آباد ..۹۸
۴-۲-۲ بررسی موقعیت فرهنگی سایت- تم پارک ها .۱۰۳
۴-۲-۲-۱ بوستان آب و آتش .۱۰۳
۴-۲-۲-۲ بوستان نوروز ۱۰۴
۴-۲-۲-۳ شهر دوستدار کودک ..۱۰۹
۴-۲-۲-۴ نقش فضای سبز در شهرهای دوستدار کودک.۱۱۰
۴-۲-۲-۵ پهنه دوستدار کودک در اراضی عباس آباد ۱۱۱
۴-۲-۲-۶ موقیت سایت در اراضی عباس آباد..۱۱۲
۴-۲-۲-۷ مسیرهای دسترسی به سایت۱۱۳
۴-۲-۲-۸ تراکم مسکونی در اطراف سایت.۱۱۴
۴-۲-۳ دلایل انتخاب سایت ۱۱۴
۴-۳ ضوابط و استانداردها .۱۱۵
۴-۳-۱ طراحی ساختمان آموزشی ۱۱۵
۴-۳-۲ استانداردهای کلی ۱۱۶
۴-۳-۳ ایمنی در محوطه ..۱۱۷
۴-۳-۴ نرده های ایمن ..۱۱۷
۴-۳-۵ ایمنی در مسیر های حرکت..۱۱۹
۴-۳-۶ ایمنی در راهرو ها.۱۱۹
۴-۳-۷ ایمنی در مسیر پله ها ۱۲۰
۴-۳-۸ شرایط ایمنی پوشش کف ..۱۲۱
۴-۳-۹شرایط ایمنی درها .۱۲۲
۴-۳-۱۰شرایط ایمنی پنجره ها ..۱۲۳
۴-۳-۱۱شرایط ایمنی در فضای بهداشتی ..۱۲۳
۴-۳-۱۲شرایط ایمنی تجهیزات .۱۲۴
فصل پنجم: معرفی طرح ۱۲۵
۵-۱ مبانی طرح ..۱۲۵
۵-۲ نشاط در فضای معماری ۱۲۶
۵-۲-۱ راحتی .۱۲۶
۵-۲-۲ اکتشاف در فضا ۱۲۶
۵-۲-۳ تنوع و پیچیدگی .۱۲۶
۵-۲-۴ خوانایی ..۱۲۷
۵-۲-۵ پذیرا بودن فضا .۱۲۷
۵-۲-۶ رشد اجتماعی .۱۲۸
۵-۲-۷ ارتباط و قلمرو گزینی ..۱۲۸
۵-۲-۸ خلوت ۱۲۸
۵-۳ روند طراحی .۱۳۰
۵-۳-۱ فضای باز .۱۳۰
۵-۳-۲ فضاهای بسته .۱۳۱
۵-۳-۲-۱ آموزشی ..۱۳۱
۵-۳-۲-۲ خدماتی ..۱۳۳
۵-۳-۲-۳ اداری ۱۳۴
۵-۳-۳ فضاهای نیمه باز ..۱۳۴
۵-۴برنامه فیزیکی ۱۳۵
۵-۵ تاسیسات .۱۳۷
۵-۶ سازه ..۱۳۷
۵-۶-۱ سیستم اسکلت بتنی ۱۳۸
۵-۶-۲ ایمنی کلی شیشه ها ۱۳۸
۵-۶-۲-۱ نیاز های ایمنی ۱۳۹
۵-۷ نقشه ها .۱۴۰
فهرست منابع ۱۵۰


دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی