فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

پایان-نامه-بررسی-ساختار-و-تزئینات-اُرسی-در-معماری-دوره‌ی-قاجار
پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 287


پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 287 صفحه

چکیده
هنر دوره قاجار، جایگاه ویژه ای در میان ادوار هنری ایران داشته که با توجه به شرایط خاص اجتماعی و گسترش روزافزون تعاملات سیاسی و فرهنگی با کشورهای خارجی، بخصوص اروپا بوجود آمده و ضمن نگهداری خصوصیات هنرهای سنتی، پذیرای ویژگی های فرهنگی بیگانه نیز بوده و بدین ترتیب هنری تلفیقی با تفکری دو سویه سامان یافته که نمود آن در بیشتر آثار باقی مانده از این دوره، به خصوص معماری و تزئینات وابسته به آن مشهود است. اُرسی از جمله آرایه های چوبی است که می توان آن را در زمره شاخص ترین جلوه های هنر سنتی ایران به شمار آورد که با توجه به جایگاه ویژه¬ نور و نورگیرها در بناهای ایران، در دوره هایی خاص از مهمترین عناصر کاربردی و تزئینی معماری محسوب شده و ساختار و تزئینات آن، به تَبَع شرایط حاکم، دستخوش تغییراتی گردیده که موضوع و روند این پایان نامه در راستای شناسایی تغییرات فوق می باشد. نوع پژوهش از نظر هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت و روش، تاریخی-توصیفی است. روش گردآوری مطالب بصورت کتابخانه¬ای و میدانی و با استفاده از منابع مدون موجود و هم چنین مراجعه حضوری در بناها و عکس برداری از آثار بوده است. بررسی ها حاکی از آن است که با گسترش روابط ایران و اروپا، تغییراتی در ساختار و تزئینات این عناصر پدید آمده و موجب گرایش نقش ارسی ها از سمت نقوش هندسی به سوی نقوش اسلیمی و نیز استفاده از نقش مایه های طبیعت گرا گردیده، که با دوره¬های قبل متفاوت بوده است.
واژگان کلیدی: دوره قاجار، تزئینات معماری، هنرهای چوبی، پنجره های اُرسی
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه ۱
فصل یک: کلیات پژوهش
۱-۱-بیان مسئله ۵
۱-۲-اهداف تحقیق ۵
۱-۳-سوًالات تحقیق ۶
۱-۴-فرضیات تحقیق ۶
۱-۵-روش تحقیق ۷
۱-۶-پیشینه تحقیق ۷
۱-۷-جامعه آماری ۱۵
۱-۸-محدودیت های تحقیق ۱۵
فصل دوم: مبانی نظری
۲-۱-تاریخچه بهره گیری از چوب در ایران ۱۷
۲-۲-نور و انواع نورگیرها در معماری ایران ۲۳
۲-۲-۱-روزن ۲۴
۲-۲-۲-شباک ۲۶
۲-۲-۳-جامخانه ۲۶
۲-۲-۴-هورنو ۲۷
۲-۲-۵-روشندان ۲۸
۲-۲-۶-در و پنجره۲۹
۲-۲-۷-فخرومدین۳۰
۲-۲-۸-بالکانه۳۱
۲-۲-۹-فَریز و خُووَن۳۲
۲-۲-۱۰-باجه۳۳
2-2-11-پاچلاقی۳۳
۲-۲-۱۲-گُلجام۳۳
۲-۲-۱۳-پاچنگ ۳۴
۲-۲-۱۴-چشم گاوی۳۴
۲-۲-۱۵-اُرسی ۳۴
۲-۳- تعریف ارسی ۳۵
۲-۳-۱-واژه شناسی ارسی در فرهنگ نامه ها۳۵
۲-۳-۲- تاریخچه ارسی در جهان و ایران ۳۷
۲-۳-۳- ساختار ارسی ۴۳
۲-۳-۳-۱- چهارچوب ۴۳
۲-۳-۳-۲- وادار ۴۴
۲-۳-۳-۳- روکوب ۴۴
۲-۳-۳-۴- پاخور یا آستانه ۴۴
۲-۳-۳-۵- کتیبه یا پاتاق ۴۵
۲-۳-۴- انواع کتیبه ۴۵
۲-۳-۴-.۱-پاتاق بسته و غیر نورگیر ۴۵
۲-۳-۴-۲- پاتاق جدا از چهارچوب درکها و نورگیر ۴۶
۲-۳-۴-۳- پاتاق نورگیر، مشبک و متصل به چهارچوب ۴۶
۲-۳-۵-لنگه یا دَرَک ۴۸
۲-۳-۶-گل میخ ۴۹
۲-۳-۷-چفته ریزه۴۹
۲-۳-۸-دستگیره۵۰
۲-۴-اهم تزئینات مورد استفاده در ارسی۵۲
۲-۴-۱-منبت۵۲
۲-۴-۲- مشبک۵۳
۲-۴-۳-گره چینی ۵۴
۲-۴-۴-پارچه بری۵۵
۲-۴-۵-قواره بری و اسلیمی بری۵۶
۲-۴-۶-معرق۵۷
۲-۴-۷- خاتم کاری۵۸
۲-۴-۸-آینه کاری۵۸
۲-۴-۹-نقاشی لاکی روغنی۵۹
۲-۴-۱۰-استفاده از شیشه های سفید و رنگی۶۱
۲-۴-۱۱-نقاشی پشت شیشه۶۳
۲-۴-۱۲- خوشنویسی۶۴
۲-۴-۱۳-گچبری۶۵
فصل سوم: ساختار و تزئینات ارسی در معماری دوره قاجار
۳-۱-تاریخچه ای پیرامون سلسله قاجار ۶۸
۳-۱-۱-هنر دوره قاجار۷۱
۳-۱-۲- معماری دوره قاجار۷۲
۳-۲-ارسی در معماری دوره قاجار۷۵
۳-۳-بررسی ساختار عناصر سازنده ارسی در دوره قاجار۸۳
۳-۳-۱- چهارچوب ۸۳
۳-۳-۲- وادار۸۵
۳-۳- ۳-روکوب ۸۷
۳-۳-۴- گل میخ ۸۹
۳-۳-۵- خروسک ۹۱
۳-۳-۶- ساختار پاشنه یا آستانه۹۲
۳-۳-۷- ساختار لنگه یا دَرَک۹۵
۳-۳-۷-۱- ابعاد لنگه ها۱۲۳
۳-۳-۷-۲-ایمنی درک ها در ارسی۱۲۶
3-3-8- ساختار کتیبه یا پاتاق۱۲۸
۳-۳-۸-۱-پاتاق بسته و غیر نورگیر۱۲۹
۳-۳-۸-۲-پاتاق جدا از چهارچوب درک ها و نورگیر۱۳۱
۳-۳-۸-۳-پاتاق نورگیر و متصل به چهارچوب۱۳۴
۳-۳-۸-۳-۱-کتیبه های صاف۱۳۹
۳-۳-۸-۳-۲-کتیبه های قوس دار۱۴۶
الف)کتیبه های قوس دار با دور دایره ۱۴۹
ب)کتیبه های قوس دار با دور بیضی یا گهواره ای۱۵۱
ج)کتیبه های قوسی تیزه دار یا جناغی۱۵۱
چ)کتیبه های با قوس کلیل۱۵۳
۳-۴-بررسی تزئینات(طرح و نقش) در ارسی¬های دوره قاجار۱۵۵
۳-۴-۱-طرح هندسی۱۵۷
۳-۴-۲-طرح غیر هندسی۱۵۹
۳-۴-۳-طرح نوشتاری یا خوشنویسی۱۶۰
۳-۴-۴-طرح های تلفیقی۱۶۰
۳-۵-تزئینات آستانه(پاشنه) در ارسی های دوره قاجار۱۶۵
۳-۶-تزئینات لنگه ها در ارسی های دوره قاجار۱۷۱
۳-۷-تزئینات کتیبه در ارسی های دوره قاجار 190
۳-۷-۱-تزئینات در ارسی با کتیبه چهارگوش(مستطیل شکل) 193
۳-۷-۲-تزئینات در ارسی با کتیبه قوس دار 202
۳-۷-۳-تزئینات در ارسی با کتیبه جناغی ۲۰۹
۳- ۷-۴-تزئینات درکتیبه ارسی، با قوس کلیل ۲۱۲
فصل چهارم:بررسی تحلیلی ساختار و تزئینات ارسی های دوره قاجار در مقایسه با ارسی های( دوره های زند، افشار و صفوی)
۴-۱- ویژگی ای ساختاری و تزئینی ارسی ها در دوره قاجار ۲۱۷
۴-۲- ویژگی های هنر و معماری در دوره های صفویه، افشار و زندیه 227
۴-۲-۱-نقوش هندسی ۲۳۶
۴-۲-۲- نقوش غیرهندسی ۲۳۹
۴-۲-۲-۱-نقوش گیاهی ۲۳۹
۴-۲-۲-۲-نقوش حیوانی ۲۳۹
۴-۲-۲-۳-نقوش انسانی، افسانه ای، نمادین و خوشنویسی ۲۴۰
۴-۳-علت ادامه نیافتن ارسی سازی در بناها ۲۴۱
نتیجه گیری ۲۴۳
فهرست منابع ۲۴۸
فهرست منابع تصویر ۲۵۳
چکیده انگلیسی

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی