
پایان نامه بررسی تشبیه در پانصد غزل آغازین دیوان وصال شیرازی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 206
پایان نامه بررسی تشبیه در پانصد غزل آغازین دیوان وصال شیرازی
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 206 صفحه
چکیده:
تشبیه یکی از عناصر اصلی صور خیال می باشد که شاعران و نویسندگان برای هر چه زیباتر بیان کردن تصویرهای ذهنی خود از آن بهره برده اند. در این پژوهش به بیان زیبای های تصویرسازی وصال در زمینه تشبیه در پانصد غزل آغازین دیوان وی پرداخته شده است. ابتدا ابیاتی که دارای تشبیه می باشند استخراج شده و سپس از نظر نوع تشبیه، آوردن وجه شبه وادات، حسی وعقلی بودن وهمچنین از نظر مفرد، مرکّب ومقیّد بودن مورد بررسی قرار گرفته و در انتها نتیجه حاصله به صورت نمودار ارائه شده است. در بین انواع تشبیه، تشبیه مؤکّد بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است و به خاطر توجّه ویژه شاعر به محسوسات، لذا تشبیه از نظر حسی وعقلی بودن بیشتر از نوع حسی به حسی می باشد وهم چنین تشبیه از نظر افراد بیشتر از نوع مفرد به مفرد می باشدکه این را می توان دلیل برسادگی فکر و اندیشه شاعر دانست که از پیچیدگی و اغماض دور بوده است و تشبیهاتی چون وهمی ،حروفی و مشروط در آن دیده نمی شود.
کلید واژه: وصال شیرازی، بیان، تشبیه و سبک بازگشت.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
روش تحقیق 4
اهداف تحقیق . 4
پیشینه ی تحقیق .. 4
فصل اوّل: نگاهی به زندگی، آثار و سبک وصال 5
۱-۱- آثار وصال . 7
۱-۲- سبک شعری وصال .. 8
۱-۳- سبک بازگشت 9
فصل دوّم : تشبیه .. 15
۲-۱- انواع تشبیه به اعتبار حذف یا ذکر ارکان . 17
۲-۲- انواع تشبیه به اعتبار حسی و عقلی بودن طرفین آنها .. 18
۲-۳- تشبیه خیالی 20
۲-۴- تشبیه وهمی . 20
۲-۵- انواع تشبیه به اعتبار مفرد، مقیّد و مرکّب بودن . 20
۲-۶- وجه شبه تحقیقی وتخییلی .. 22
۲-۷- وجه شبه دوگانه یا صنعت استخدام 22
۲-۸- وجه شبه مفرد، متعدّد و مرکّب .. 23
۲-۹- تشبیه تمثیلی . 23
۲-۱۰- زاویّه تشبیه .. 24
۲-۱۱- اضافه تشبیهی .. 24
۲-۱۲- انواع تشبیه به لحاظ شکل 26
۲-۱۳- نو کردن تشبیه 29
۲-۱۴- غرض از تشبیه 29
فصل سوّم: بررسی تشبیه در پانصد غزل آغازین دیوان وصال شیرازی .. 30
فصل چهارم: نتیجه گیری 184
نتیجه گیری . 185
نمودارها 186
منابع ومآخذ .. 191
۱۹۳ ...... Abstract