فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

پایان-نامه-بررسی-تطبیقی-اخلاق-از-منظر-نسبی-یا-مطلق‌بودن-در-مثنوی-و-نهج‌البلاغه
پایان نامه بررسی تطبیقی اخلاق از منظر نسبی یا مطلق‌بودن در مثنوی و نهج‌البلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 273


پایان نامه بررسی تطبیقی اخلاق از منظر نسبی یا مطلق‌بودن در مثنوی و نهج‌البلاغه
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 273 صفحه

چکیده
حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده ای از حکمتها، نامه هاو خطبه های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش های مختلف از آن بهره می برند.
مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین آثارش مثنوی معنوی مورد توجه بیشتری از سوی عام و خاص قرار گرفته است. زبان مولانا در مثنوی از وضوح و روش خاصی برخوردار است؛ در واقع به زبان مردم حرف زده است: مثنوی کتابی است تعلیمی، درسی در زمینه عرفان و اصول تصوف، اخلاق، معارف و …….
در این رساله به بررسی تطبیقی اخلاق از منظر مطلق یا نسبی بودن در نهج البلاغه و مثنوی پرداخته شده و هدف این پژوهش تلاش جهت نشان دادن همسو بودن امام اول شیعیان و ملای روم در دعوت از انسان ها به سوی حقیقی جهان شمول است. درحالی که انسان از یک اراده خیر و ارزشی ذاتی و مطلق جدا افتاده و تلاش می¬کند به آن اصل بازگردد. با در نظر گرفتن اغراض خود و نیازهای فردی و اجتماعی به آن گاهی نسبیت هم می دهد. برای این منظور اخلاق و تعاریف آن از جنبه¬های مختلف مورد بررسی قرار گرفته همچنین نسبیت و اطلاق آن از دیدگاه های مختلف صاحب نظران.از رذایل خلاقی هر کدام ۷ مورد از متن نهج البلاغه و شش دفتر مثنوی شواهدی آورده شده و به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته که در اکثر موارد هر دو بزرگوار در بسیاری از مضامین اخلاقی همسو بوده و در مواقعی که اغراض فرد را کنار بگذاریم انسان¬ها را به سوی اراده الهی دعوت می نمایند.
کلید واژه ها: نهج البلاغه، مثنوی، اخلاق نسبی، اخلاق مطلق.

فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول کلیات
۱-۱- بیان مسئله 21
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق 22
۱-۳- اهداف پژوهش 22
۱-۴- فرضیه های پژوهش 23
فصل دوم تعریف اخلاق (نسبی یا مطلق)
۲-۱- اخلاق و موضوع آن 25
۲-۲- تاریخچه علم اخلاق 25
۲-۲-۱- علم اخلاق 30
۲-۳- اخلاق دینی 30
۲-۳- اخلاق از نظر یونگ 31
۲-۴- فلسفۀ اخلاق 31
۲-۵- اخلاق و دین 31
۲-۵-۱- سرچشمه هاى حُسنِ خُلق 32
۲-۵-۲-اقوام روزگار به اخلاق زنده اند 33
۲-۵-۳- اهمیت اخلاق در روایات اسلامی 38
۲-۶- تعریف علم اخلاق 40
۲-۷- رابطه اخلاق و فلسفه 42
۲-۸- رابطه اخلاق و عرفان 43
۲-۹- رابطه «علم» و «اخلاق» 44
۲-۱۰- اخلاق و نسبیت 47
۲-۱۰-۱- اسلام نسبى بودن اخلاق را نفى مى‏کند 48
۲-۱۱- نسبیت‌گرایی 51
۲-۱۱-۱ مطلق گرایی 52
۲-۱۱-۲- انواع نسبیت‌گرایی 53
۲-۱۱-۳- مکاتب نسبی‌گرا: 55
۲-۱۱-۴- نقل و نقد دلائل نسبیت اخلاقی 56
۲-۱۱-۵- پیامدهای نسبیت گرایی 59
۲-۱۱-۶- مطلق گرایی اخلاقی 61
۲-۱۱-۷- مکاتب مطلق گرا 61
۲-۱۱-۸- «تحلیل و بررسی مطلق گرایی» 64
۲-۱۱-۹- دلائل رویکرد مردم به نسبیت گرایی 66
۲-۱۱-۱۰- گرایش(حس)اخلاقی 68
۲-۱۱-۱۱- آیا واقعا امام علی (ع) به نسبی بودن اخلاق معتقد بودند ؟ 73
۲-۱۲- تأثیر تربیت خانوادگی و وراثت در اخلاق 75
۲-۱۲-۱- خوش اخلاقی از دیدگاه روایات 77
فصل سوم اخلاق از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام) و مولانا
۳-۱- معرفی نهج البلاغه 87
۳-۱-۱- اعتراف دانشمندان 88
۳-۱-۲- گردآوری سخنان علی علیه‌السلام 90
۳-۱-۳- تألیف نهج‌البلاغه 91
۳-۱-۴- شروح نهج‌البلاغه 94
۳-۱-۵- رابطه نهج‌البلاغه با قرآن 96
۳-۱-۶- عمده ترین بخشهای نهج البلاغه: 97
۳-۱-۷- اخلاق در نهج البلاغه 98
۳-۲- مولانا جلال الدین محمد بلخی 101
۳-۲-۱- زندگی نامه 101
۳-۲-۲- مؤمنه خاتون 102
۳-۲-۳- شمس تبریزی 104
۳-۲-۴- شیدایی مولانا 106
۳-۲-۵- مولانا و صلاح الدین زرکوب 107
۳-۲-۶- مولانا و حسام الدین چلبی 108
۳-۲-۷- مولانا و کانت 108
۳-۲-۸- درگذشت مولانا 109
۳-۲-۹- مثنوی معنوی 109
۳-۲-۱۰ اخلاق در نگاه مولانا 112
۳-۲-۱۱- نسبیت در مثنوی 122
فصل چهارم بررسی تطبیقی نهج البلاغه و مثنوی
۴-۱- فضایل اخلاقی 129
۴-۱-۱- توبه 129
۴-۱-۱-۱-حقیقت توبه 131
۴-۱-۱-۲- وجوب توبه 132
۴-۱-۱-۳- عمومیت توبه 134
۴-۱-۱-۴- تحلیل توبه 140
۴-۱-۲- جود 141
۴-۱-۲-۱- سخاوت در منابع حدیث 143
۴-۱-۲-۲- تحلیل (جود، بخشش، انفاق) 149
۴-۱-۳- صبر و شکیبایی 150
۴-۱-۳-۱- صبر در احادیث اسلامی 154
۴-۱-۳-۲- تحلیل صبر و شکیبایی 161
۴-۱-۴- قناعت 162
۴-۱-۴-۱- تحلیل قناعت 164
۴-۱-۵- تواضع و فروتنی 165
۴-۱-۵-۱- تعریف تواضع 169
۴-۱-۵-۲- تواضع و کرامت انسان! 170
۴-۱-۵-۳- تحلیل 172
۴-۱-۶- عدل 173
۴-۶-۱-۱- تحلیل عدل 174
۴-۱-۷- صدق و راستی 175
۴-۱-۷-۱- صدق و راستى در روایات اسلامى 177
۴-۱-۷-۲- تأثیر راست گویى در زندگى انسان ها 181
۴-۱-۷-۴- دروغ و آثار و عواقب آن 184
۴-۱-۷-۵- آثار زیان بار دروغ 186
۴-۱-۷-۶- دروغ و آثار و عواقب آن 189
۴-۱-۷-۷- استثنائات دروغ 192
۴-۱-۷-۳- تحلیل صدق و راستی 197
۴-۲- رذایل اخلاقی 200
۴-۲-۱- ریا 200
۴-۲-۱-۱- ریا در روایات اسلامی 200
۴-۲-۱-۲- تحلیل ریا 204
۴-۲-۲- عُجب و خود پسندی (تکبر): 205
۴-۲-۲-۱- تکبر در روایات اسلامی 209
۴-۲-۲-۲- تحلیل عُجب و خودپسندی (تکبر) 212
۴-۲-۳- حرص و آز و طمع 213
۴-۲-۳-۱- تعریف حرص 213
۴-۲-۳-۲- تحلیل حرص و از و طمع 219
۴-۲-۴- حسادت 220
۴-۲-۴-۱- حسد در روایات اسلامی 223
۴-۲-۵-۱- تحلیل حسادت 228
۴-۲-۶- بخل 229
۴-۲-۶-۲- بخل در آینه روایات اسلامی 232
۴-۲-۶-۳- تحلیل بخل 238
۴-۲-۷- غفلت 240
۴-۲-۷-۱- «غفلت »در اخبار اسلامی 243
۴-۲-۷-۲- تحلیل غفلت 248
۴-۲-۸- غرور و خودبینی 249
۴-۲-۸-۱- تحلیل غرور وخود بینی 252
۴-۳- نتیجه گیری 253
منابع و مآخذ : 257
فهرست مقالات 261

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی