
پایان نامه بررسی تطبیقی اخلاق از منظر نسبی یا مطلقبودن در مثنوی و نهجالبلاغه
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 273
پایان نامه بررسی تطبیقی اخلاق از منظر نسبی یا مطلقبودن در مثنوی و نهجالبلاغه
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 273 صفحه
چکیده
حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده ای از حکمتها، نامه هاو خطبه های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش های مختلف از آن بهره می برند.
مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین آثارش مثنوی معنوی مورد توجه بیشتری از سوی عام و خاص قرار گرفته است. زبان مولانا در مثنوی از وضوح و روش خاصی برخوردار است؛ در واقع به زبان مردم حرف زده است: مثنوی کتابی است تعلیمی، درسی در زمینه عرفان و اصول تصوف، اخلاق، معارف و …….
در این رساله به بررسی تطبیقی اخلاق از منظر مطلق یا نسبی بودن در نهج البلاغه و مثنوی پرداخته شده و هدف این پژوهش تلاش جهت نشان دادن همسو بودن امام اول شیعیان و ملای روم در دعوت از انسان ها به سوی حقیقی جهان شمول است. درحالی که انسان از یک اراده خیر و ارزشی ذاتی و مطلق جدا افتاده و تلاش می¬کند به آن اصل بازگردد. با در نظر گرفتن اغراض خود و نیازهای فردی و اجتماعی به آن گاهی نسبیت هم می دهد. برای این منظور اخلاق و تعاریف آن از جنبه¬های مختلف مورد بررسی قرار گرفته همچنین نسبیت و اطلاق آن از دیدگاه های مختلف صاحب نظران.از رذایل خلاقی هر کدام ۷ مورد از متن نهج البلاغه و شش دفتر مثنوی شواهدی آورده شده و به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته که در اکثر موارد هر دو بزرگوار در بسیاری از مضامین اخلاقی همسو بوده و در مواقعی که اغراض فرد را کنار بگذاریم انسان¬ها را به سوی اراده الهی دعوت می نمایند.
کلید واژه ها: نهج البلاغه، مثنوی، اخلاق نسبی، اخلاق مطلق.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول کلیات
۱-۱- بیان مسئله 21
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق 22
۱-۳- اهداف پژوهش 22
۱-۴- فرضیه های پژوهش 23
فصل دوم تعریف اخلاق (نسبی یا مطلق)
۲-۱- اخلاق و موضوع آن 25
۲-۲- تاریخچه علم اخلاق 25
۲-۲-۱- علم اخلاق 30
۲-۳- اخلاق دینی 30
۲-۳- اخلاق از نظر یونگ 31
۲-۴- فلسفۀ اخلاق 31
۲-۵- اخلاق و دین 31
۲-۵-۱- سرچشمه هاى حُسنِ خُلق 32
۲-۵-۲-اقوام روزگار به اخلاق زنده اند 33
۲-۵-۳- اهمیت اخلاق در روایات اسلامی 38
۲-۶- تعریف علم اخلاق 40
۲-۷- رابطه اخلاق و فلسفه 42
۲-۸- رابطه اخلاق و عرفان 43
۲-۹- رابطه «علم» و «اخلاق» 44
۲-۱۰- اخلاق و نسبیت 47
۲-۱۰-۱- اسلام نسبى بودن اخلاق را نفى مىکند 48
۲-۱۱- نسبیتگرایی 51
۲-۱۱-۱ مطلق گرایی 52
۲-۱۱-۲- انواع نسبیتگرایی 53
۲-۱۱-۳- مکاتب نسبیگرا: 55
۲-۱۱-۴- نقل و نقد دلائل نسبیت اخلاقی 56
۲-۱۱-۵- پیامدهای نسبیت گرایی 59
۲-۱۱-۶- مطلق گرایی اخلاقی 61
۲-۱۱-۷- مکاتب مطلق گرا 61
۲-۱۱-۸- «تحلیل و بررسی مطلق گرایی» 64
۲-۱۱-۹- دلائل رویکرد مردم به نسبیت گرایی 66
۲-۱۱-۱۰- گرایش(حس)اخلاقی 68
۲-۱۱-۱۱- آیا واقعا امام علی (ع) به نسبی بودن اخلاق معتقد بودند ؟ 73
۲-۱۲- تأثیر تربیت خانوادگی و وراثت در اخلاق 75
۲-۱۲-۱- خوش اخلاقی از دیدگاه روایات 77
فصل سوم اخلاق از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام) و مولانا
۳-۱- معرفی نهج البلاغه 87
۳-۱-۱- اعتراف دانشمندان 88
۳-۱-۲- گردآوری سخنان علی علیهالسلام 90
۳-۱-۳- تألیف نهجالبلاغه 91
۳-۱-۴- شروح نهجالبلاغه 94
۳-۱-۵- رابطه نهجالبلاغه با قرآن 96
۳-۱-۶- عمده ترین بخشهای نهج البلاغه: 97
۳-۱-۷- اخلاق در نهج البلاغه 98
۳-۲- مولانا جلال الدین محمد بلخی 101
۳-۲-۱- زندگی نامه 101
۳-۲-۲- مؤمنه خاتون 102
۳-۲-۳- شمس تبریزی 104
۳-۲-۴- شیدایی مولانا 106
۳-۲-۵- مولانا و صلاح الدین زرکوب 107
۳-۲-۶- مولانا و حسام الدین چلبی 108
۳-۲-۷- مولانا و کانت 108
۳-۲-۸- درگذشت مولانا 109
۳-۲-۹- مثنوی معنوی 109
۳-۲-۱۰ اخلاق در نگاه مولانا 112
۳-۲-۱۱- نسبیت در مثنوی 122
فصل چهارم بررسی تطبیقی نهج البلاغه و مثنوی
۴-۱- فضایل اخلاقی 129
۴-۱-۱- توبه 129
۴-۱-۱-۱-حقیقت توبه 131
۴-۱-۱-۲- وجوب توبه 132
۴-۱-۱-۳- عمومیت توبه 134
۴-۱-۱-۴- تحلیل توبه 140
۴-۱-۲- جود 141
۴-۱-۲-۱- سخاوت در منابع حدیث 143
۴-۱-۲-۲- تحلیل (جود، بخشش، انفاق) 149
۴-۱-۳- صبر و شکیبایی 150
۴-۱-۳-۱- صبر در احادیث اسلامی 154
۴-۱-۳-۲- تحلیل صبر و شکیبایی 161
۴-۱-۴- قناعت 162
۴-۱-۴-۱- تحلیل قناعت 164
۴-۱-۵- تواضع و فروتنی 165
۴-۱-۵-۱- تعریف تواضع 169
۴-۱-۵-۲- تواضع و کرامت انسان! 170
۴-۱-۵-۳- تحلیل 172
۴-۱-۶- عدل 173
۴-۶-۱-۱- تحلیل عدل 174
۴-۱-۷- صدق و راستی 175
۴-۱-۷-۱- صدق و راستى در روایات اسلامى 177
۴-۱-۷-۲- تأثیر راست گویى در زندگى انسان ها 181
۴-۱-۷-۴- دروغ و آثار و عواقب آن 184
۴-۱-۷-۵- آثار زیان بار دروغ 186
۴-۱-۷-۶- دروغ و آثار و عواقب آن 189
۴-۱-۷-۷- استثنائات دروغ 192
۴-۱-۷-۳- تحلیل صدق و راستی 197
۴-۲- رذایل اخلاقی 200
۴-۲-۱- ریا 200
۴-۲-۱-۱- ریا در روایات اسلامی 200
۴-۲-۱-۲- تحلیل ریا 204
۴-۲-۲- عُجب و خود پسندی (تکبر): 205
۴-۲-۲-۱- تکبر در روایات اسلامی 209
۴-۲-۲-۲- تحلیل عُجب و خودپسندی (تکبر) 212
۴-۲-۳- حرص و آز و طمع 213
۴-۲-۳-۱- تعریف حرص 213
۴-۲-۳-۲- تحلیل حرص و از و طمع 219
۴-۲-۴- حسادت 220
۴-۲-۴-۱- حسد در روایات اسلامی 223
۴-۲-۵-۱- تحلیل حسادت 228
۴-۲-۶- بخل 229
۴-۲-۶-۲- بخل در آینه روایات اسلامی 232
۴-۲-۶-۳- تحلیل بخل 238
۴-۲-۷- غفلت 240
۴-۲-۷-۱- «غفلت »در اخبار اسلامی 243
۴-۲-۷-۲- تحلیل غفلت 248
۴-۲-۸- غرور و خودبینی 249
۴-۲-۸-۱- تحلیل غرور وخود بینی 252
۴-۳- نتیجه گیری 253
منابع و مآخذ : 257
فهرست مقالات 261