فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

فایل دانش - مرجع دانلود دانشجویی کشور

مقاله - پایان نامه - مقالات ترجمه شده - کار تحقیقی - پاورپوینت - جزوه

پایان-نامه-بررسی-پوچی-هم-از-نظر-ساختار-و-هم-مضمون
پایان نامه بررسی پوچی هم از نظر ساختار و هم مضمون
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 175


پایان نامه بررسی پوچی هم از نظر ساختار و هم مضمون
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 175 صفحه

چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی پوچی هم از نظر ساختار و هم مضمون در دو نمایشنامه ی «کالیگولا» ی آلبرکامو و «قطار» توفیق الحکیم، این دو نمایشنامه نویس بزرگ و مشهور اختصاص دارد. در این پایان نامه، خواسته ایم تا مباحث اساسی مربوط به نمایشنامه را در زندگی و آثار و بخصوص در دو نمایشنامه ی ذکرشده مورد بررسی قرار دهیم که در این راستا، تاریخچه ی نمایشنامه نویسی و معنای لغوی و اصطلاحی نمایشنامه و مباحث دیگر را ذکر کردیم و به نمایشنامه نویسان مشهور جهان غرب و عرب، خصوصاً توفیق الحکیم و آلبرکامو پرداختیم. و در ادامه به طور کامل به بررسی مکاتب نیهیلیسم و ابزوردیسم و اگزیستانسیالیسم پرداخته شد؛و پوچی موردنظر و معنای آن و علل گرایش به آن و انواع و شباهت آن با دیگرمکاتب را مشخص کردیم. سپس تحقیقی اساسی در زندگی و آثار این دو نمایشنامه نویس بزرگ، آلبرکامو و توفیق الحکیم به عمل آورده و شخصیت های این دو ادیب را در آثارشان، مورد بررسی قرار دادیم. و در نهایت به بررسی پوچی در نمایشنامه های «کالیگولا» و «قطار» از نظر ساختار ( طرح یا پیرنگ، زبان، شخصیت، زمان و مکان) و مضمون پرداخته شده است. و در نتیجه ی پژوهش به این مباحث دست یافتیم که : توفیق الحکیم بسیار تحت تأثیر فرهنگ نمایشنامه نویسی و سبک آثار ادبی غرب بوده است و بسیار کوشیده است تا سبکی جدید در نمایش عربی، ایجاد کند. و همچنین پوچی مورد نظر در نمایشنامه ی «قطار» وی، بیشتر در زمینه ساختار نمود پیدا می کند تا مضمون. و باید به این مسئله اشاره کرد که، پوچی در نمایشنامه ی «کالیگولا» بیشتر خود را در زمینه ی مضمون نشان می دهد و آلبرکامو این نویسنده ی بزرگ، پوچی را در سرتاسر نمایشنامه نسبت به زندگی و مرگ انسانها و خوشبخت نشدن آنها بیان می دارد. با این وجود باید اشاره کرد که او یک پوچ گرای محض نبود زیرا در برخی قسمت ها تلاش می کند تا به دنبال راه حلی برای رهایی از این وضعیت باشد.
واژگان کلیدی: نمایشنامه، تئاتر پوچی، کالیگولا، قطار، توفیق الحکیم، آلبرکامو، ابزورد



فهرست مطالب
تقدیم الف
تقدیر ب
چکیده . ۱
فصل اول: نمایشنامه و تئاتر
مقدمه ..۱۲
بیان مسئله .۱۲
طرح سوالهای اصلی تحقیق .۱۳
فرضیه های تحقیق ۱۴
اهداف تحقیق .۱۵
۱-۱ بخش اوّل: نمایشنامه..۱۶
۱-۱-۲ معنای لغوی نمایشنامه ..۱۷
۱-۱-۳ معنای اصطلاحی نمایشنامه .۱۷
۱-۲ بخش دوم: تاریخچه نمایشنامه نویسی درجهان غرب ..۱۸
۱-۲-۱ قبل از میلاد مسیح ۱۸
۱-۲-۱-۱ آریستوفان ..۱۹
۱-۲-۱-۲ اشیل.۲۰
۱-۲-۱-۳ سوفکل .۲۲
۱-۲-۲ میلاد مسیح.۲۳
۱-۲-۲-۱ ویلیام شکسپیر ..۲۵
۱-۲-۳ ادبیات پوچی ۲۹
۱-۲-۳-۱ ساموئل بکت .۳۰
۱-۲-۳-۱-۱ درانتظار گودو.۳۰
۱-۲-۳-۲ اوژن یونسکو .۳۱
۱-۳ بخش سوم: نمایشنامه در جهان عرب .۳۴
۱-۳-۱ نمایشنامه در مصر۳۶
۱-۳-۲ نمایش مدرن در یمن ۳۷
۱-۳-۳ چند تن از نمایشنامه نویسان عرب ..۳۸
۱-۳-۳-۱ احمد شوقی ۳۸
۱-۳-۳-۲ محمد تیمور ۴۱
۱-۴ جدول معروف ترین نمایشنامه نویسان جهان ..۴۶
فصل دوم : معرفی مکاتب نیهیلیسم، ابزوردیسم و اگزیستانسیالیسم
۲-۱ بخش اول : نیهیلیسم .۵۳
۲-۱-۱ مقدمه ۵۳
۲-۱-۲ معنای لغوی نیهیلیسم ..۵۴
۲-۱-۳ معنای اصطلاحی نیهیلیسم .۵۴
۲-۱-۴ اقسام نیهیلیسم ۵۴
۲-۱-۵ نسبت غرب با نیهیلیسم ..۵۵
۲-۱-۵-۱ نیست انگاری کاسموسانتریک یونانی- رومی ..۵۶
۲-۱-۵-۲ نیست انگاری مستتر و شبه شریعت مآبانه قرون وسطایی .۵۷
۲-۱-۵-۳ نیست انگاری مضاعف و اومانیستی مدرن .۵۹
2-1-5-4 مشترکات نیهیلیسم ۵۹
۲-۱-۶ نسبت بین نیهیلیسم و الحاد.۶۱
۲-۱-۷ تفکرات شکل گیرنده نیهیلیستی و غیر نیهیلیستی۶۱
۲-۱-۷-۱ فلسفه خوش بینی ۶۲
۲-۱-۷-۲ فلسفه بدبینی .۶۳
۲-۱-۷-۳ گروه میانه ..۶۴
۲-۱-۸ فلسفه پوچی و علل گرایش به آن ۶۴
2-1-8-1معمّای آفرینش .۶۵
۲-۱-۸-۲ راز مرگ .۶۶
2-1-8-3 شک ۶۷
2-1-8-4 ماده گرایی .۶۸
۲-۱-۸-۵ شکست در هدف گیری ها ..۶۹
۲-۲ بخش دوم : ابزوردیسم ۷۰
۲-۲-۱ مقدمه۷۰
۲-۲-۲ معنای لغوی و اصطلاحی ابزورد .۷۲
۲-۲-۳ تئاتر آخرالزمانی .۷۳
۲-۲-۴ عناصرموجود در تئاتر ابزورد .۷۴
۲-۲-۵ سبک تئاتر ابزورد ..۷۵
۲-۳ بخش سوم : اگزیستانسیالیسم ..۷۹
۲-۳-۱مقدمه ..۷۹
۲-۳-۲ معنای لغوی و اصطلاحی اگزیستانسیالیسم ..۸۰
۲-۳-۳ سرآغاز اگزیستانسیالیسم .۸۰
۲-۳-۴ دیدگاه های اگزیستانسیالیستی ..۸۱
۲-۳-۵ از خود بیگانگی و خود فریبی ..۸۵
فصل سوم : آلبر کامو و توفیق الحکیم
۳-۱ بخش اول : آلبرکامو ۸۷
۳-۱-۱ زندگی نامه و آثار۸۷
۳-۱-۲ جایزه ادبی نوبل .۹۲
۳-۱-۳ آثار کامو ..۹۵
۳-۲ بخش دوم : توفیق الحکیم ۹۷
۳-۲-۱ زندگی نامه .۹۷
۳-۲-۲ توفیق الحکیم و نمایشنامه.۱۰۰
۳-۲-۳ آثار توفیق الحکیم ..۱۱۰
فصل چهارم : بررسی مصادیق نیهیلیسم و ابزوردیسم در نمایشنامه ی کالیگولا و قطار
۴-۱مقدمه .۱۱۴
۴-۲ خلاصه نمایشنامه ی کالیگولا ..۱۱۶
۴-۳ خلاصه نمایشنامه ی قطار .۱۲۰
۴-۴ بررسی ساختاری نمایشنامه های کالیگولا و قطار..۱۲۲
۴-۴-۱ پیرنگ در نمایشنامه ی کالیگولا ۱۲۲
۴-۴-۲ پیرنگ در نمایشنامه ی قطار ..۱۳۱
۴-۴-۳ زبان دردونمایشنامه ۱۳۶
۴-۴-۴ شخصیت ..۱۳۷
۴-۴-۴-۱تعریف شخصیت۱۳۷
۴-۴-۴-۲ شخصیت های نمایشنامه کالیگولا .۱۴۰
۴-۴-۴-۳ شخصیت های نمایشنامه قطار۱۴۱
۴-۴-۴-۴ اصلی، مخالف، فرعی ومقابل در نمایشنامه ی «کالیگولا»142
۴-۴-۴-۵ شخصیت اصلی، مخالف، فرعی ومقابل در نمایشنامه ی «قطار»142
۴-۴-۵ زمان و مکان در دو نمایشنامه ..۱۴۴
۴-۴-۶ درون مایه یا مضمون ..۱۴۵
۴-۴-۶-۱ معنای درون مایه .۱۴۵
۴-۴-۶-۲ درون مایه و نتیجه اخلاقی ..۱۴۵
۴-۴-۶-۳ نمایشنامه کالیگولا و مضمون نیهیلیسم .۱۴۶
۴-۴-۶-۴ نمایشنامه قطار و مضمون ابزوردیسم ۱۵۳
۴-۵ بیگانگی ..۱۵۸
۴-۶ نمادها ..۱۵۹
۴-۷ پرداخت اشخاص بازی ..۱۵۹
۴-۸ تقابل جهان ماده و معنا ..۱۶۱
۴-۹ حرفه و جنسیت ۱۶۱
۴- ۱۰تبدیل انسان به اشیا ..۱۶۳
۴- ۱۱آشنایی زدایی، گامی در رسیدن به ازرودیسم..۱۶۳
نتایج ..۱۶۸
الملخّص۱۷۲
چکیده انگلیسی ..۱۷۳
فهرست منابع و مآخذ ۱۷۵



دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی