
پایان نامه تحلیلِ انتقادیِ گفتمانِ فیلمِ ایرانیِ «یه حبه قند» اثرِ رضا میرکریمی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 91
پایان نامه تحلیلِ انتقادیِ گفتمانِ فیلمِ ایرانیِ «یه حبه قند» اثرِ رضا میرکریمی
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 91 صفحه
چکیده
تحلیلِ گفتمانِ انتقادی، آن جنبه از علمِ زبانشناسی است که با پردهبرداری از عناصرِ زیرینِ زبان، جنبههای پنهانِ آن را عیان میسازد و بر فکر و اندیشة افراد و شیوة برداشت آنها از مسائل اجتماعی تأثیر میگذارد و میتواند حقایق را برای مردم، جهت بهتر اندیشیدن و اتخاذِ تصمیمِ صحیحتر و قضاوتِ منصفانهتر روشن کند. پژوهشِ حاضر بر آن است تا با استفاده از رویکرد سه ُبعدی فِرکلاف (توصیف، تفسیر و تبیین) که چارچوبی برای تحلیلِ انتقادیِ گفتمان است، نشان دهد که چگونه فیلمهای سینماییِ تولید شده را میتوان از نظرِ تحلیلِ گفتمانِ انتقادی بررسی کرد. در این راستا، قسمتهایی از فیلمِ سینماییِ«یِه حبه قند» ساختة رضا میرکریمی به عنوانِ نمونه جهتِ پاسخگویی به سؤالاتِ تحقیق مدِ نظر قرار گرفته شده است: دیالوگِ فیلم چگونه ایدئولوژی حاکم بر ذهنِ کارگردانِ فیلم را منعکس میکند؟ و زن در این فیلم چگونه بازنمایی میشود؟نتایجحاصل از این پژوهش نشان دادند که، دیالوگِ فیلم بهخوبی ایدئولوژیِ حاکم بر ذهنِ کارگردان را به تصویر کشیده است و زن در این فیلم به صورتِ موجودی درجه دوم و ضعیف نمایش داده نشده است.
واژگانِکلیدی:گفتمان- تحلیل گفتمان- تحلیلِ انتقادی گفتمان- خلاصه فیلمِ یه حبه قند- رضا میرکریمی- ساختارهای گفتمانمدار- ایدئولوژی.
فهرست مطالب
چکیده فارسی 1
فصل اوّل:کلیات پژوهش
۱-۱٫ مقدمه 3
۱-۲٫ بیان مسئله 6
۱-۳٫ پرسشهای تحقیق 7
۱-۴٫ فرضیههای پژوهش 7
۱-۵٫ اهداف و اهمیت پژوهش 8
۱-۵-۱٫ اهمیت نظری 9
۱-۵-۲٫ اهمیت کاربردی 9
۱-۶٫ مفاهیم بنیادین 10
۱-۶-۱٫ گفتمان 10
۱-۶-۲٫ تحلیلگفتمان 11
۱-۶-۳٫ تحلیلگفتمان انتقادی 12
۱-۶-۴٫ ایدئولوژی 13
۱-۶-۵٫ قدرت 14
۱-۶-۶٫ هژمونی 14
۱-۶-۷٫ جنسیت 15
۱-۶-۸٫ ساختارهایگفتمانمدار 16
۱-۶-۹٫ رضا میرکریمی 16
۱-۶-۱۰٫ خلاصه فیلم 17
۱-۶-۱۱٫ شخصیتهای اصلی فیلم و نقششان 18
۱-۷٫ ساختار کلی پژوهش 19
فصل دوّم: پیشینه تحقیق
۲-۱٫ مقدمه 21
۲-۲٫ مباحث نظری 21
۲-۲-۱٫ فوکو 21
۲-۲-۲٫ وندایک 23
۲-۲-۳٫ وداک 25
۲-۲-۴٫ فرکلاف 26
۲-۲-۵٫ لاکلا و موفه 28
۲-۲-۶٫ ون لیوون 29
۲-۳٫ پیشینه تحقیق 29
۲-۳-۱٫ پژوهشهای غیرایرانی 30
۲-۳-۲٫ پژوهشهای ایرانی 30
فصل سوّم: روش اجرای تحقیق
۳-۱٫ مقدمه 38
۳-۲٫ روش تحقیق 39
۳-۲-۱٫ سطح اوّل- توصیف 40
۳-۲-۲٫ سطح دوّم- تفسیر 41
۳-۲-۳٫ سطح سوّم- تبیین 43
۳-۳٫ ابزارگردآوری اطلاعات 44
۳-۴٫ جامعه آماری 44
۳-۵٫ روش تحلیل دادهها 45
۳-۵-۱٫ سطح توصیف 45
۳-۵-۲٫ سطح تفسیر 46
۳-۵-۳٫ سطح تبیین 46
۳-۶٫ محدودیتهای پژوهش 48
۳-۷٫ مروری برمنابع دادههای پژوهش 48
۳-۷-۱٫ بیوگرافیکارگردان فیلم 48
۳-۷-۲٫ حضور در اسکار 49
۳-۷-۳٫ جایزهها 49
فصل چهارم:توصیف و تحلیل دادهها
۴-۱٫ مقدمه 51
۴-۲٫ خلاصه فیلم 52
۴-۲-۱٫ بازیگران و نقششان 53
۴-۳٫ توصیف و تحلیل دادهها 54
۴-۳-۱٫ سطح توصیف 55
۴-۳-۲٫ سطح تفسیر 59
۴-۳-۳٫ سطح تبیین 61
۴-۴٫ آزمون فرضیهها 62
۴-۵٫ نتیجه 65
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱٫ مقدمه 67
۵-۲٫ خلاصه تحقیق 67
۵-۳٫ بررسی فرضیهها 68
۵-۴٫ پیشنهادات 70
۵-۴-۱٫ پیشنهاداتکاربردی 70
۵-۴-۲٫ پیشنهادات برای پژوهشهای بعدی 71
۵-۵٫ نتیجهگیری 72
منابع فارسی 77
منابع غیرفارسی 81
چکیده انگلیسی 82