
پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 323
پایان نامه تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 323 صفحه
چکیده
غزل پست مدرن نامی جدید است که در دهه ی هشتاد با تلاش های همه جانبه ی مهدی موسوی به ادبیات فارسی معرفی گردید. بارزترین ویژگی این غزل که ظاهر ، محتوای اینگونه ادبی را خاص می سازد؛ زبان این شعر است. غزل پست مدرن به لحاظ هنجار گریزی و قاعده افزایی دچار نوعی زیاده روی شده است.
تنوع واژگان غیر شعری در آن چشمگیر است .درهای غزل پست مدرن بر روی واژه های غیر فارسی و کلمات منسوخ و کهن گشوده است. برخی از اشعاری که به عنوان غزل آورده شده اند از نظر اهل فن غزل نیستنداما به تعبیر موسوی قالب غزل مجاز از همه ی قالبهای سنتی است. تردید و غم و بی تفاوتی از حالات عاطفی غالب براین اشعار است.نگاه پست مدرن ها به مفاهیم مختلف با آنچه در شعر و ادبیات قبل از آن بیان شده است هیچ شباهتی ندارد.
در این پژوهش پس از یافتن واژگان پر کاربرد، ویژگی های آنان از نظر آوایی ،نحوی ، عاطفی و گاه حتی کارکرد کاربردی و معنایی تحلیل می گردد. ضمایر من و تو در این ابیات بیش تر از دیگر موارد کاربرد دارد. تنوع استفاده از رنگ ها ،نام های خاص، نماد های زنانه ،حواس پنجگانه،نام حیوانات ،اعداد وباورهای عامیانه سبب گسترده شدن گنجینه ی و تنوع واژگان این شعر گردیده است. .
کلید واژه ها: پست مدرن، غزل، زبان، واژگان پر بسامد، کارکرد واژگان.
فهرست مطالب
صل اول : مقدمه و پیشینه ی تحقیق
۱-۱- طرح مسأله 2
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق 2
۱-۳- اهداف تحقیق 2
۱-۴- پیشینه ی تحقیق 2
۱-۵- روش تحقیق 3
۱-۶- سؤالات تحقیق 3
فصل دوم : در آمدی بر موضوع تحقیق
۲-۱- هنر و زیبایی .5
۲-۲- مدرنیسم و پست مدرن ..6
۲-۳-جریان شناسی شعر معاصر 19
۲-۴- زندگی نامه ی مختصر شاعران تحقیق .26
فصل سوم : کارکرد آوایی
۳-۱-درآمدی بر کارکرد آوایی 32
۳-۱-۱- واج آرایی 32
۳-۱-۲- آوردن حروف الفبا به شکل مجزا 35
۳-۱-۳-کاربرد حروف لاتین در بیت 37
۳-۱-۴- کاربرد واژگان لاتین به فارسی 38
۳-۱-۵- تکرار یک واج در کلمه 40
۳-۱- ۶-کاربرد کلمات تخصصی و نیمه تخصصی 42
۳-۱-۷- کاربرد واژگان قدیمی در شعر پست مدرن 44
۳-۱-۸- کاربرد واژگان رکیک و بی ادبانه 45
۳-۱-۹- کاربرد زنجیره وار کلمات 47
۳-۱-۱۰- فرایندهای واجی 48
۳-۲-تکرار 52
فصل چهارم: کارکرد عاطفی
۴-۱-درآمدی بر کارکرد عاطفی 55
۴-۱-۱-عشق 56
۴-۱-۲- گریه 63
۴-۱- ۳-غم و اندوه 69
۴-۱-۴- خسته 73
۴-۱-۵- درد 77
۴-۱-۶- ناامیدی و بدبینی 82
۴-۱-۷- انتظار 87
۴-۱-۸- بی تفاوتی 92
۴-۱-۹- ترس، هراس و دلهره 95
۴-۱-۱۰-تنهایی 100
۴-۲- حس آمیزی 107
۴-۳- عناصر موهوم 107
۴-۴- باورهای عامیانه ..109
فصل پنجم : کارکرد نحوی
۵-۱-درآمدی بر کارکرد نحوی ..112
۵-۲- نوآوری های زبانی ..112
۵-۳- نقش های پر کاربرد دستوری 125
۵-۳-۱-صفت 125
۵-۳-۲ قید 134
۵-۳-۳- کاربرد ضمایر 140
۵-۳-۴- کاربرد حرف اضافه 147
۵-۳-۵- نام آوا 149
۵-۳-۶- اسم صوت 153
۵-۴- افعال منفی 156
۵-۵- کاربرد فراوان فعل امر و نهی 158
۵-۶- کاربرد واژه ی توی 160
۵-۷- کاربرد واژه ی هی 162
۵-۸- ناتمام ماندن جملات 164
فصل ششم : کارکردهای دیگر زبان در واژگان پرکاربرد
۶-۱- زن و نمادهای زنانه 169
۶-۲-مرد 179
۶-۳- کودکی و بچه در شعر پست مدرن 184
۶-۴- پست مدرن و تردید 185
۶-۵- جایگاه زبان محاوره در آثار پست مدرن 187
۶-۶- پست مدرن و جبرگرایی 189
۶-۷- خدا در شعر پست مدرن 190
۶-۸-مرگ ومرگ اندیشی درتفکرپست مدرن 196
۶-۹-خودکشی 201
۶-۱۰- تصویرهای شعری پست مدرن 205
6-11 – بی موضوعی شعرپست مدرن 206
۶-۱۲- نامفهوم بودن شعرپست مدرن 207
۶-۱۳- بی معنایی شعرپست مدرن 209
۶-۱۴-هیچ و پوچ اندیشی 210
۶ -۱۵-اصطلاحات شغلی 213
۶-۱۶- کاربرد نام حیوانات 216
۶-۱۷- کاربرد نام فصل ها 222
۶-۱۸- کاربرد روز و شب 225
۶-۱۹- کاربرد رنگ¬ها …… 227
۶-۲۰- کاربرد اعضای بدن 232
۶- ۲۱-حواس پنجگانه 234
۶-۲۲- طنز و شعر پست مدرن 250
۶-۲۳- خواب و ملزومات آن 254
۶-۲۴- قصه و داستان 257
۶-۲۵- کاربرد اعداد 262
۶-۲۶- اسم های خاص 266
۶-۲۷- مورد خطاب قرار دادن 289
۶-۲۸- فتوشعر 291
۶-۲۹- شعر دیداری 292
فصل نهم: نتیجه گیری 296
منابع و مآخذ 301