پایان نامه بررسی تئوری متادرام و نقش آن در آثار بهرام بیضایی با تاکید بر سه نمایشنامهی مرگ یزدگرد

پایان نامه بررسی تئوری متادرام و نقش آن در آثار بهرام بیضایی با تاکید بر سه نمایشنامهی مرگ یزدگرد
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 108
پایان نامه بررسی تئوری متادرام و نقش آن در آثار بهرام بیضایی با تاکید بر سه نمایشنامهی مرگ یزدگرد، شب هزارویکم و پردهخانه
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 108 صفحه
چکیده
دانش روایت شناسی اندوخته نظری قابل توجهی برای تحلیل متون روایی فراهم کرده است. در این پژوهش سعی بر این است که نشان داده شود با توجه به عناصر و مقولات ساختاری مشترک میان روایت و درام می توان از اندوخته نظری دانش روایت شناسی برای تحلیل متون نمایشی نیز بهره برداری کرد. حوزه نظری مورد بحث در این پژوهش مقولات متادرام در تئاتر و فراروایت در داستان است. بنابراین دراین تحقیق تلاش بر این است که با بهره از ملاحظات روایت شناسی موجود در مقوله فراداستان راهی جدید برای تحلیل مقوله متادرام در تئاتر گشود. از طرفی تاثیر مقولات متادرام و فراداستان در رابطه با پارادایم های مدرنیسم و پست مدرنیسم نیز دراین تحقیق مورد بحث قرار گرفته است.
روش تحقیق در ابتدا مطالعهی منابع کتابخانهای و مقالاتیست که به تدوین رساله کمک میکند. این پژوهش نظریه بنیاد است، ابتدا در مورد متادرام، بحث کرده و سپس با استفاده از شیوۀ استدلال قیاسی، نظریۀ مورد نظر را در مورد آثار بیضایی به عنوان نمونۀ مطالعه به کار برده است. در جهت نشان دادن کاربرد عملی، رویکرد اتخاذ شده این تحقیق در تحلیل متون، موارد مطرح شده در بخش های نظری بر روی سه اثر از بهرام بیضایی که دارای خصوصیات متادراماتیک هستند (مرگ یزد گرد، شب هزار و یکم و پرده خانه) اعمال شده است.
کلید واژه:
متادرام، فراداستان، روایت شناسی، بهرام بیضایی، مرگ یزد گرد، شب هزار و یکم، پردهخانه
فهرست مطالب
مقدمه ۱
فصل اول:
کلیات۲
۱-۱: فرضیه و سئوالات اساسی تحقیق۳
۱-۲: اهداف تحقیق۴
۱-۳: پیشینه تحقیق۵
فصل دوم:
بررسی ادبیات نظری پژوهش ۶
۲-۱: تعریف متادرام (فرادرام۶
۲-۲: تعریف فراداستان۹
۲-۳: فراداستان تاریخ نگارانه۱۴
۲-۴: مدرنیسم و پست مدرنیسم در فراداستان۱۵
۲-۴-۱: مدرنیسم ادبی۱۶
۲-۴-۲: پست مدرنیسم ادبی۱۸
فصل سوم:
روش شناسی ۲۱
۳-۱: شرح الگوی ارتباطی در روایت و درام۲۱
۳-۱-۱: الگوی ارتباط روایی۲۱
۳-۱-۲: الگوی ارتباط دراماتیک۲۲
۳-۱-۳: نظام های ارتباطی درونی و بیرونی۲۳
۳-۲: آگاهی متفاوت۲۴
۳-۳: تفاوت های ساختاری میان روایت و درام۲۴
۳-۳-۱: ساختار های زمان و فضا۲۵
۳-۳-۲دیالوگ وگفتار۲۵
۳-۳-۳: عرضه داشت چند رسانهای ۲۶
۳-۴: ساختارهای روایی در درام۲۶
۳-۴-۱: داستان و طرح۲۷
۳-۴-۲: انواع نقل روایی۲۸
۳-۴-۳: سطوح طرح دراماتیک۲۸
۳-۴-۳-۱: نمایش در نمایش۳۰
۳-۴-۳-۲رشته کنشهای رویایی۳۱
۳-۵: نظرگاه روایی و دراماتیک۳۲
۳-۵-۱: نظرگاه در متون روایی۳۲
۳-۵-۲: نظرگاه دراماتیک ۳۳
۳-۵-۳: سلسله مراتب نظر گاهها۳۴
۳-۶: گفتار دراماتیک۳۵
۳-۶-۱: عناصر ارتباط روایی بیرونکنشی۳۶
۳-۶-۲: عناصر ارتباط روایی درونکنشی۳۶
۳-۶-۳: وجوه فراداستانی در نحوه گفتار دراماتیک۳۷
۳-۶-۴: گفتار مصنوع۳۹
۳-۷: گرایش های روایی غیرکلامی۴۰
۳-۷-۱: طراحی و دستور صحنه به عنوان مجالی برای ارتباط روایی۴۰
۳-۸: ملاحظاتی درباره زمان و فضای دراماتیک ۴۱
۳-۸-۱: زمان دراماتیک۴۱
۳-۸-۲:فضای دراماتیک۴۲
۳-۸-۳: ناهماهنگی ساختارهای زمانی۴۳
۳-۹: زبان و سبک۴۶
۳-۹-۱: نقیضه پردازی۴۶
۳-۹-۲: تمهیدات زبانی در بازنمود شخصیت۴۷
فصل چهارم:
بررسی یافته های پژوهش ۵۳
۴-۱: تحلیل آثار بهرام بیضایی۴۸
۴-۲ : نمایشنامه مرگ یزدگرد۴۸
۴-۲-۱: شرح مختصر داستان۴۸
۴-۲-۲: بازی در بازی۴۹
۴-۲-۳: شیوهی بیان روایی۵۱
۴-۲-۴: اقتباس و بازآفرینی واقعیت۵۲
۴-۲-۵: فراداستان تاریخی۵۲
۴-۳: شب هزار ویکم۵۴
۴-۳-۱: شرح مختصر داستان۵۴
۴-۳-۲: بازی در بازی۵۵
۴-۳-۳: اقتباس، فراداستان تاریخی و نقیضه پردازی ۵۷
۴-۴: پرده خانه۵۸
۴-۴-۱: شرح مختصر داستان۵۸
۴-۴-۲: نمایش در نمایش۵۹
۴-۴-۳ : زبان و سبک۶۱
فصل پنجم:
جمع بندی و نتیجهگیری۶۳
منابع و مقالات۶۶
پایان نامه عملی:
نمایش نامه لیلی و ماجد۷۷